SYIAH DAN POLITIK
>> Saturday, July 27, 2013
SYIAH DAN POLITIK
[Bahagian
11]
Iinilah
bahagian akhir dari 2 bahagian tulisan Yang Berbahagia Dato’ Dr. Johari Mat
tentang Syiah yang diberi jodol “Syiah Dan Politik” sebagai sambungan kepada
bahagian 1 yang diberi jodol “Syiah Dan Akidah” yang disiarkan dalam blog ini
beberapa hari yang lalu.
Seperti saya kata terdahulu, tulisan mengenai Syiah ini ditulis secara ringkas, padat dan jelas oleh seorang ahli akademik tanah air. Tulisan itu berupa sebuah kertas kerja yang berjodolg Syi’ah Antara Gerakan Politik dan Aqidah oleh yang Berbahagia Dr. Johari Mat di Ijtima’ Ulama, anjuran bersama Yayaan Dakwah Islamiah Malaysia dan Majlis Agama Islam Kelantan pada 25-28 Oktober 1996 [12-15 Jamadil Akhir 1417] di Kota Bharu, Kelantan. Kini Dato’ Johari Mat adalah Ketua Eksekutif Kolej Islam Antara Bangsa Sultan Ismail Petra [KIAS].
Seperti saya kata terdahulu, tulisan mengenai Syiah ini ditulis secara ringkas, padat dan jelas oleh seorang ahli akademik tanah air. Tulisan itu berupa sebuah kertas kerja yang berjodolg Syi’ah Antara Gerakan Politik dan Aqidah oleh yang Berbahagia Dr. Johari Mat di Ijtima’ Ulama, anjuran bersama Yayaan Dakwah Islamiah Malaysia dan Majlis Agama Islam Kelantan pada 25-28 Oktober 1996 [12-15 Jamadil Akhir 1417] di Kota Bharu, Kelantan. Kini Dato’ Johari Mat adalah Ketua Eksekutif Kolej Islam Antara Bangsa Sultan Ismail Petra [KIAS].
[Tulisan
ini tidak dapat disiarkan lebih awal kerana ketiadaan khidmat Internet di tempat
kami tinggal di perlembahan Sungai Durian, KK sehingga hari kelmarin, Khamis 25
Julai 2013. Setelah saya berada di Kota bharu petang Khamis itupun bekalan
Internet juga tidak ada di sini sehingga
petang ini, Jumaat 26. Julai kira-kira pukul 3.00 petang bekalan baru
diperolehi. Itupundalam keadaan “tiga slender”, sekejap ada, sekejap tiada.Tapi
pada pukul 6.00 petang tiada lagi, sehinggalah pukul 3.00 pagi baru ada
kembali].]
Syiah
tidak mengaku mana-mana negara Islam dan pemerintahan mereka, semuanya thagut,
selain dari Amir al-Mukminin Ali dan al-Hasan ra.
Kerana
itu musuh-musuh Islam mencari peluang untuk memerangi umat Islam dengan mengguna
Syiah sebagai pengkalan. Akidah Syiah banyak membantu untuk mengatur strategi
mereka meruntuhkan umat Islam. Sejarah telah membuktikan bahawa gerakan-gerakan
Malhiddin telah berjaya menggunakan saluran Syiah untuk menguasai negara Islam.
Duta Rusia
di Iran, Kinyaz Dekarki datang belajar di majlis pengajian yang disampaikan
oleh al-Rusty di Karbala’ dengan nama al-Syeikh Isa al-Lankiri. Jeneral
Inggeris bersara [mungkin nama samaran] memakai pakaian Syiah dan hadir di
majlis pengajan yang disampaikan oleh Kazim al-Rushti.
Kerana
itu gerakan Syiah merupakan pengkalan yang digunakan oleh orang-orang yang
ingin meruntuhkan Islam dari dalam kerana mereka melihat umat Islam adalah
kufur, sedangkan umat Islam tidak memberi pandangan begitu kepada mereka.
Persoalannya
bagaimana dapat dipertemukan dua aliran yang melalui garisan selari, di mana
mereka tidak akan bertemu pada bila-bila masa.
Ketika
Hulako memerangi Syam pada tahun 658H, Syiah Syam golongan yang banyak membantu
dan meruntuhkan kerajaan pada ketika itu, apabila peperangan berlaku di antara
umat Islam dan Nasrani, mereka akan membantu orang-orang Nasrani. Malah ulama’
mereka menentang rancangan melaksanakan Syariat Islam di Pakistan, bimbang
ajaran mereka tidak dapat dijalankan dan akhirnya mereka akan menjadi Ahli
al-Sunnah.[Warta Berita Kuwait 1.5.1979].
Pakatan
Ibnu al-‘Alqami
Beliau
adalah Menteri kepada Khalifah Mu’tasim, kerajaan Abbasyiah. Khalifah bermazhab
ahli al-Sunnah. Beliau telah melantik Ibn al-‘Alqami sebagai menterinya, tapi
dalam diam-diam Ibn al-‘Alqami telah merancang untuk menghapuskan khalifah dan
kerajaan Abasiyah dan Ahli-ahli al-Sunnah, seterusnya mendirikan kerajaan
mereka.
Untuk
mencapai tujuan beberapa langkah telah diambil oleh al-‘Alqami:
Pertama:
Melemahkan tentera dan melakukan tekanan-tekanan kepada masyarakat, iaitu
dengan mengurangkan bilangan tentera dari seratus ribu [100,000] hanya tinggal
sepuluh ribu sahaja. [Ibn Kashyir, al-Badniah wal Nahayat, 13/202].
Dua:
Menghantar surat kepada Tatar dan memberitahu mereka kedudukan negara dan
memberi laluan supaya menyerang Baghdad.
Tiga:
Melarang Khalifah dan masyarakat dari memerangi Tatar. Beliau memperdaya
Khalifah bahawa Raja Tatar ingin berdamai dan mencadangkan supaya Khalifah
bertemu dengan tentera Tatar untuk berdamai. Sebahagian kharaj untuk
mereka dan sebahagian lagi untuk
Khalifah. Khalifah keluar dengan tujuh ratus orang, terdiri dari qadi-qadi
ulama’ fiqh, raja-raja dan pembesar-pembesar. Dengan helah ini Khalifah dan
semua rombongan telah dibunuh. Orang yang mencadangkan berbuat demikian ialah
al-‘Alqami dan Nasuruddin al-Thusi.
Kerajaan
Safawiyah
Kerajaan
Safawiyah diasaskan oleh al-Syah Ismail al-Safawi [907H]. Beliau memaksa
penduduk Iran supaya menerima Mazhab Syiah, mana-mana mereka yang tidak mahu
menerimanya akan dibunuh.
Asfahan
terdiri dari golongan Khawarij. Sah Ismail memberi kata dua, iaitu menerima
Syiah atau dibunuh. Penduduk Asfahan meminta tempoh selama empat puluh hari
untuk mencela Sayidina Ali, kemudian mereka akan masuk Syiah. Permintaan
tersebut dipersetujui dan Asfahan menjadi Syiah. [Dr. Musa al-Musuhi,
al-Syab’ah wa wal Sabhih, 70-71].
Kerajaan
Safawiyah Dan Portugis
Ketika
Syiah menguasai Iran, orang-orang Portugis telah sampai ke Afrika, dan mereka
telah mara ke negara Arab di selatan dan belayar ke Timur menuju India. Ketika
itu India diperintah oleh umat Islam. Kedudukan India pada ketika itu lemah dan
sangat memerlukan sokongan kerajaan Safawi. Sebaliknya kerajaan Safawi mempelawa
Portugis datang ke Teluk dan memberi segala kemudahan sehingga dapat menguasai
Bahrin dan semua pangkalan pantai di
Teluk. Pelabuhan-pelabuhan perniagaaan Safawi menjadi pangkalan tentera
Portugis. Keadaan itu telah memaksa Sultan Uthmani Salim awal meninggalkan
jihad di Eropah dan datang ke Timur dan memaksa kerajaan Safawi ke dalam
kerajaannya. [Abdullah Mahmud al-Bakri, al-Hadam Im al-Dhakal, hal 48].
Kedudukan
Ahli al-Sunnah Di Iran
Harpan
umat Islam untuk melihat satu perubahan di dalam dunia Islam terlaksana apabila
Khomeini dapat memerintah Iran. Ramai pemimpinn umat Islam memberi sokongan
kepada negara Islam Iran itu. Mereka menaruh harapan agar umat Islam akan hidup
bersatu padu di antara satu sama lain dengan aman damai. Kerana revolusi di
Iran itu telah menggunakan nama Islam. Keadaan berubah setelah pemimpin negara
tersebut telah mula melahirkan hakikat yang sebenar, iaitu menyebarkan fahaman
Syiah, yang sekali gus menimbulkan perbezaan dengan al-Sunnah di dalam sejarah
lama.
Apa yang
dilakukan oleh Khomeini dalam negara Iran tidak banyak berbeza dengan apa yang
dilakukan olah Syah Ismail al-Saufi pada tahun [907H]. Apabila beliau memberi
tahu rakyatnya supaya memilih Syiah atau mati. Ini telah diakui oleh Dr. Musa
al-Musui di dalam bukunya Al-Syiah wa Tashih. [Al-Dr Musa al-Musui, Al-Syiah
wal Tashih hal. 70-71].
Penduduk
Ahli Sunnah Di Iran
Ada yang
berpendapat Ahli al-Sunnah di Iran semakin sedikit. Sebelumnya mereka merupakan
majoriti penduduk Iran. Ada berbagai-bagai angka yang telah diberikan oleh
pengkaji, antaranya ada menyebut bahawa jumlah mereka sekarang hanya sebanyak 3
peratus sahaja dari penduduk Iran yang berjumlah 32 juta. [Dr. Jamal Hamdan,
al-Ulum Islami al Muassir, hlm. 33]. Ada juga yang menyatakan bahawa penduduk
Ahli Sunnah sebanyak 7 juta setengah, iaitu 17 pratus penduduk Iran. [Al-Ustaz
Fahmi Huwaidi, Iran min al-Dhakal, hal. 351]. Dan ada pula yang menyatakan
jumlah Ahli Sunnah sebenar sekarang ialah sebanyak 35 peratus. [Mahmood
Syakar, Iran, Salsilah Muathan al Syaiub al-Islamiah.13].
Peratusan
penduduk Iran yang diberikan oleh Mahmood Syakar adalah seperti berikut:
Iran
seramai 2,442,000 [63%].
Turki
seramai 7,820,000 [20%].
Arab
seramai 2,700,000 [7%].
Kurdi
seramai 2,316,000 [6%].
Blushtan
seramai 772000 [2%].
Lain-lain
632,000 [1%].
Negara
telah menentukan kedudukan Ahli Sunnah di dalam negara tersebut awal-awal lagi.
Perkara 12 di dalam perlembagaan menyebut bahawa: “Agama negara adalah Islam
dan mazhab Jaafari Imam Dua Belas. Perkara ini tidak boleh diubah sampai
selama-lamanya.
Sekali
pandang perkara dua belas [12] memberi ruang kepada Ahli al-Sunnah yang
bermazhab Hanafi, Maliki, Syafie, Hambali, tetapi kenyataan tidak ada dan tidak
berlaku. Sedangkan pada waktu yang sama Perlembagaan Iran memberi hak-hak
golongan minoriti lain dan diberi kebebasan beribadat sebagaimana di dalam
perkara tiga belas [13].
Ekoran
dari itu Ahli al-Sunnah di Iran seperti orang memegang bara api. Mereka dagang
di negara sendiri. Ditekan dan dinafikan hak-hak mereka, di antaranya adalah
seperti berikut:
Masjid
Ahli al-Sunnah sedikit. Negara tidak memberi apa-apa bantuan untuk membina
masjid, bahkan pihak pemerintah telah meruntuhkan masjid Ahli al-Sunnah
sebagaimana berlaku di Pulau Kasyam.
Di
Fahran, penduduk Ahli al-Sunnah lebih dari setengah juta, tapi sebuah masjid
pun tidak ada, sedangkan golongan minoriti lain, mempunyai tempat-tempat ibadat
mereka. Menurut al-Syeikh Muhammad Abdul Kadir, Ketua Majlis Ulamak telah
melawat Iran sebanyak dua kali di atas undangan kerajaan Iran pada tahun 1980
dan 1982 telah menulis laporan bahawa tidak ada sebuah masjid pun untuk
Ahli-ahli al-Sunnah di Iran, sedangkan ada dua belas [12] gereja Kristian,
empat [4] tempat ibadat Yahudi dan beberapa buah tempat ibadat golongan Majusi.
[Dr. Zaid Al-Ais, al-Jamini wal al-wajah al-Akhir fi Dhu’ al-Kitab wal
Sunnah. Hal 195].
Khomeini
pernah berjanji untuk memberi sebidang tanah untuk didirikan masjid Ahli
al-Sunnah di Zhahran. Tapi beliau menarik balik tanah tersebut walaupun telah
dibeli dan dibayar harganya, dan orang-orang yang terlibat dengan rancangan
pembinaan masjid itu telah ditangkap.
Kedudukan
Pelajaran
Kerajaan
Iran telah meletakkan satu sistem pelajaran yang bertujuan untuk menSyiahkan
anak-anak Ahli-ahli al-Sunnah. Antara langkah yang telah diambil ialah:
1.Kerajaan
telah meruntuhkan sekolah-sekolah Ahli al-Sunnah dengan alasan sekolah-sekolah
tersebut atau guru-guru dan kakitagannya menjadi tali barut Amerika.
2.Mengubah
nama sekolah Ahli al-Sunnah, seperti nama Sekolah Abu Bakar al-Siddiq dengan
nama ayat Allah Bahasti.
3.Guru-guru
Ahli al-Sunnah yang berpengaruh dipecat dan diganti dengan guru-guru Syiah
mengajar akidah Ahli al-Sunnah.
4.Kerajaan
mewajibkan buku-buku agama diajar di sekolah-sekolah kerajaan untuk Ahli
al-Sunnah bertujuan menyebar fahaman Syiah.
5.Melantik
guru-guru yang boleh menyakinkan pelajar bahawa Ahli-ahli al-Sunnah bahawa tidak
ada perbezaan di antara Ahli al-Sunnah dengan Syiah.
6.Kerajaan
telah mewujudkan sekolah-sekolah agama mengajar Mazhab Syiah kepada anak-anak
Ahli al-Sunnah. Mereka diberi jaminan bahawa orang-orang yang belajar di
sekolah tersebut tidak perlu masuk perkhidmatan tentera [wajib] dan dijamin
mendapat jawatan-jawatan baik.
7.Kerajaan
telah mengeluar arahan tidak membenar Ahli-ahli al-Sunnah mendirikan
sekolah-sekolah khusus, sebaliknya kerajaan telah menubuhkan sekolah-sekolah
untuk mengajar akidah Ahli-ahli al-Sunnah untuk anak-anak Ahli al-Sunnah oleh
ulamak-ulamak Syiah.
8.Kerajaan
telah menetapkan berpuluh-puluh pelajar lelaki dan perempuan yang aktif dari
sekolah-sekolah Ahli al-Sunnah dan sebahagian mereka telah dibunuh.
Hubungan
politik Syiah mempunyai hubungan rapat dengan akidah. Malah akidah mereka yang
menentukan arah tuju bagaimana susur galur politik mereka. Sikap mereka
terhadap orang lain banyak bergantung kepada
akidah yang dianuti.
Sebagai
umat Islam kita perlu melihat perkara in dengan serius agar kita tidak digigit
dua kali di satu tempat. Pengetahuan yang cukup gandingan tenaga dan mempunyai
pandangan yang sama dapat membantu membentuk maklumat yang cukup terhadap
satu-satu isu yang timbul dalam masyarakat.
Cukuplah
apa yang berlaku di negara-negara Islam lain sebagai teladan kepada kita. Kalau
mereka ramai sudah pasti akan dapat mengubah suasana yang ada.
Semoga
Allah memberi taufik dan hidayah kepada hamba kembali ke jalan kebenaran
al-Quran dan al-Sunnah”.
0 comments:
Post a Comment