Adakah Orang Yang Islam Yang Menghukum Dengan Hukum Bukan Islam Itu Murtad?
>> Saturday, July 20, 2013
Oleh: Syeikh Akbar Almarhum Mahmud Shaltut
[Rencana ini disaring oleh:Allahraham Dato’ Hj. Yusuff Zaky Yaacob. Tulisan ini telah
diserahkan kepada saya pada bulan Disember 1966 untuk tindakan selanjutnya].
Pertanyaan ini bukan hanya khusus dengan kadhi [hakim] yang menghukum dengan undang-undang
yang bukan Islam, malah melibatkan juga pemerintah-pemerintah Islam yang
menyuruh memperundangkan undang-undang yang bukan Islam, melibatkan ahli-ahli
undang-undang yang beragama Islam yang menyusun undang-undang itu, juga
melibatkan rakyat-rakyat Islam sendiri yang berguam dengan undang-undang itu
dan menerimanya dengan kerelaan. Bahkan keperluan rakyat Islam kepada
undang-undang Islam adalah lebih besar daripada keperluan kadhi-kadhi yang menghukum dengan undang-undang itu
terutama rakyat-rakyat Islam yang berada di dalam negeri Islam, dalam mana
orang lain tidak mempunyai kuasa untuk membuat dan menjalankan
undang-undangnya.
Banyak ahli-ahli agama mengatakan bahawa kadhi-kadhi [hakim] yang menghukum
dengan undang-undang ciptaan manusia yang bertentangan dengan undang-undang
Islam itu semuanya kafir murtad dari Islam dengan berdalilkan firman Allah, “Barangsiapa
yang tidak berhukum dengan undang-undang yang diturunkan oleh Allah, maka
mereka adalah kafir”. Ayat 44, Surah al-Maidah. Mereka [ahli-ahli agama]
pasti pula menghukumkan ahli-ahli undang-undang dan pemerintah-pemerintah yang
menyuruh membuat undang-undang itu
sebagai sama-sama kafir, kerana walaupun orang-orang ini tidak
menghukum, tapi merekalah yang membuat undang-undang itu atau menyuruh orang
menyusunkannya dan sudah tentu orang-orang yang menyusun dan menyuruh itu lebih
bertanggungjawabnya dari orang-orang yang menghukum.
Untuk menjawab pertanyaan ini kita lebih dahulu perlu mengetahui bahawa undang-udang Islam
itu ada dua jenis:
1.Undang-undang yang dinashkan dengan tegas dalam al-Quran dan Hadis yang
tidak boleh dicongkel-congkel dan tidak menerima ijtihad seperti di dalam
undang-udang peribadi yang mengharamkan seseorang berkahwin dengan isterinya
yang sudah bercerai dengan tiga thalak, kecuali sesudah isteri itu bersuamikan
orang lain dan seperti di dalam undang-undang sivil yang mengharamkan
keuntungan riba yang diperas dari orang-orang miskin yang benar-benar
memerlukan pertolongan, dan seperti peraturan pusaka yang diterangkan oleh
al-Quran. Dan seperti dalam uNdang-undang deraan yang mempastikan potong tangan
apabila cukup syarat-syaratnya.
2.Undang-undang yang tidak dinashkan oleh al-Quraan dan Hadis, atau ada
keterangan dalam salah satu dari kedua-duanya, tapi keterangan-keterangan ini
tidak merupakan keterangan yang betul-betul tegas, malah boleh menerima maksud
atau pengertian yang lain. Keterangan yang seumpama ini memberi tempat untuk
ahli-ahli fiqah dan ahli-ahli
undang-undang melakukan ijtihad mereka dan sebagaimana biasa setiap ahli
ijtihad itu mempunyai masing-masing pendapat. Kebanyakan undang-undang Islam adalah
dari jenis undang-undang secara ijtihad seperti ini.
Sesudah kita mempunyai pembahagian ini dapatlah kita menjawab pertanyaan di
atas tadi, iaitu bolehkah menghukum dengan undang-undang jenis yang kedua –
undang-udang secara ijtihad- walaupun bertentagan dengan semua pendapat
mazhab-mazhab Islam, kerana selama dasar undang-undang itu untuk memelihara
keadilan dan kemasylihatan bukan menurut hawa nafsu, maka Islam tidak menegah
dan tidak pula memusuhinya dan jauh sama sekali dari memandangnya sebagai
perbuatan murtad yang mengeluarkan seseorang kadhi [hakim] dari Islam. Sebab dalam undang-undang jenis
ijtihad ini Islam mempunyai hukumnya yang tertentu, malah hukumnya adalah
menurut hasil-hasil ijtihad dari para
mustahid yang didasar di atas pemeliharan kemasylihatan dan keadilan. Bila ada
keadilan dan kemasyalatan, maka itulah undang-undang Allah dan hukumnya.
Adapun undang-undang jenis pertama- hukum-hukum tegas dan yang dinashkah di
dalam al-Quran atau Hadis yang sahih-
maka perbuatan menghukum dengan undang-undang yang lain darinya jika dilakukan
dengan anggapan undang-undang yang lain itu lebih baik darinya atau dengan
anggapan bahawa undang-udang Allah itu
tidak mendatangkan keadilan dan kemasyalatan, maka tidak syak lagi perbuatan
itu satu perbuatan murtad yang mengeluarkan seseorang kadhi [hakim] dari agama Islam.
Sebaliknya, jika kadhi [hakim] yang menghukum dengn undang-undang yang lain
itu memang beriman kepada undang-undang Allah dan menganggapnya sebagai
undang-undang yang lebih adil dan lebih memelihara kemasyalahatan dari segala undang-undang lain, tetapi dia berada di negeri yang bukan
Islam atau berada dalam negeri Islam yang tidak dapat dijalankan undang-undang
dan hukum-hukum Allah, dan terpaksa menghukum dengan undang-undang yang bukan
undang-undang Allah kerana sebab yang lain yang tidak ada hubungan dengan sikap
tidak percaya atau ingkar, maka hukumnya dalam suasana seperti itu tidaklah
merupakan satu perbuatan yang membawa kepada kekufuraan, malah merupakan satu
maksiat sahaja, samalah hukumnya dengan orang yang minum arak, sedangkan dia
memang menganggapkan bahawa arak itu haram.
Dari situ kadhi [hakim] Islam harus menahankan dirinya dari menghukum dengan undang-undang yang bukan Islam, jika
ia berkuasa berbuat demikian dan andainya dia tidak dapat menahankan dirinya
berbuat demikian, kerana takut sesuatu
bahaya besar yang boleh menimpai dirinya atau kumpulannya, maka Islam
mengharuskan berbuat begitu, kerana berpegang dengan dasar, “menghadapi
kemudharatan yang lebih ringan” selama hatinya tetap percaya kepada
undang-undang Allah.
Maksud firman Allah tadi, “Barang siapa yang tidak menghukum dengan
undang-undang yang diturun oleh Allah, maka mereka adalah kafir”, ialah
ayat ini turun mengenai suatu kaum yang mempunyai sepenuh kebebasan
mentadbirkan diri mereka sendiri, dan menyusunkan undang-undang mereka, sedang
mereka pula memang mengetahui undang-undang Allah, tapi mereka sengaja
menolaknya, kerana mengutamakan undang-undang nafsu mereka. Allah pernah
menceritakan dalam firman-Nya, “Mereka dari orang-orang yang mengaku beriman
di bibir mulut mereka, tetapi tidak
diimani oleh hati mereka”, Ayat 41 surah al-Maidah. Firman-Nya lagi, “Janganlah
engkau ikutkan hukum-hukum nafsu mereka dan waspadalah dari mereka takut-takut
mereka mempesonakanmu meninggalkan sebahagian undang-undang yang telah
diturunkan Allah kepadamu”, ayat 49 Surah al-Maidah.
Dari sini ternyatalah bahawa maksud ayat
“Barangsiapa yang tidak menghukum dengan undang-undang yang diturun oleh Allah,
maka mereka adalah kafir”, bukanlah megenai setiap orang-orang yang menghukum
dengan undang-undang yang bukan Islam di dalam sesautu dakwaan.
0 comments:
Post a Comment