NAHAS JALAN RAYA YANG MENJADI IDAMAN
>> Sunday, February 9, 2014
NAHAS JALAN RAYA YANG JADI IDAMAN
Kita pernah mendengar orang-orang mengeluh, “Aduhai sukarnya hidup ini. Dari kanak-kanak sampai ke tua hidup tidak pernah senang. Bergelumang dengan kesusahan. Kalau begini lebih matilah dari hidup”.
Orang-orang seperti ini,
kalau dia berkata dengan serius sudah tentu dia akan bertindak, meletakkan
dirinya dalam kemerbahayaan yang mungkin boleh membawa maut. Oleh sebab
membunuh diri itu satu perbuatan yang keji dan dikutuk, maka jalan pilihan yang
mudah pada hari ini untuk membinasakan diri sendiri ialah dengan melibatkan
diri dalam kemalangan jalan raya.
xx
Sebuah motokar
mulai merayap perlahan meninggalkan parkir awam. Tiba-tiba, seorang wanita yang
berada berhampiran berlari merempuh motokar yang baru sahaja mulai bergerak itu. Tapi nasib baik,
pemandunya seorang pemuda sempat dan cepat menekan brek, menyebabkan motokar
itu terhenti secara mendadak sekadar bersentuhan dengan wanita itu. Kalau tidak
dia mungkin jatuh terlentang dan mendapat nahas.
Kenapa wanita
itu sanggup berbuat demikian menggadaikan dirinya dalam kemalangan? Bagi mereka
yang tidak melihat bagaimana peristiwa itu tentu meyangka satu kemalangan jalan
raya telah berlaku, wanita muda itu telah dilanggar oleh kereta yang dipandu
oleh seorang pemuda. Sedangkan yang sebenarnya, wanita itu senghaja berbuat
demikian, untuk menarik perhatian sang pemuda yang tidak memberi perhatian
kepadanya, walaupun dia telah puas dirayu oleh sang gadis yang menaruh cinta kepadanya.
Sang gadis berharap selepas kejadian itu dia akan mendapat perhatian dan
simpati sang pemuda yang menjadi pujaannya itu.
Peristiwa-peristiwa
di atas adalah merupakan sebahagian daripada warna-warna kemalangan jalan raya
yang sering berlaku pada hari ini di seluruh dunia.
Malah kemalangan
jalan raya adalah merupakan salah satu penyumbang terbesar kepada kematian
manusia di seluruh dunia. Setiap kemalangan yang berlaku, di mana-mana sahaja,
baik kemalangan maut atau kemalangan biasa ia menelan perbelanjaan yang besar
kepada sesebuah negara yang terlibat.
Setiap hari kita dapat membaca, mendengar malah kadang-kadang melihat kemalangan jalan raya yang berlaku di hadapan mata kita sendiri. Semoga dijauhkan Allah.
Menurut World Health Organization [WHO] kira-kira 1.26 juta kematian berlaku di seluruh dunia pada tahun 2000. Dan kira-kira 1,24 juta kematian berlaku di seluruh dunia akibat kemalangan jalan raya pada tahun 2010. Separuh daripada angka kematian itu terdiri daripada pejalan kaki, penunggang basikal dan motosikal, dan orang-orang dewasa yang berusia antara 15 dan 44 tahun sebanyak 59 peratus. Tiga daripada empat kemtian jalan raya itu adalah terdiri dari orang lelaki.
Negara-negara
Asia Tenggara dan Afrika adalah penyandang kadar yang tertinggi kematian akibat
kemalangan jalan raya.
Justeru itu
pakar-pakar dan orang-orang yang perihatin sering berbincang dan mencari jalan
untuk mengurangkan kemalangan jalan raya itu, Mereka juga menyaran dan menggesa
tindakan-tindakan pencegahan hendaklah di perbaiki dari masa ke masa untuk
mengurang kemalangan jalan raya yang menimpakan kesan yang buruk kepada
masyarakat dan sesebuah negara yang terlibat.
Tidak memadai dengan itu, mereka juga menyarankan supaya jika perlu tindakan-tindakan pencegahan itu hendaklah dikuatkuasakan dengan undang-undang untuk lebih berkesan dan memberi lebih manfaat. Sepertilah pihak berkuasa negara kita mengundangkan pemakaian tali pinggang keledar dan topi keledar kepada penunggang motosikal.
Faktor
Perkara penting yang perlu diketahui ialah apakah faktor yang menyebabkan berlakunya kemalangan jalan raya itu? Ya apakah sebabnya kemalangan jalan raya tidak dapat dielak daripada berlaku, malah kadang-kadang kian meningkat dari masa ke masa?
Pada umumnya ada beberapa faktor yang menyebabkan berlaku kemalangan jalan raya. Pertama kerana faktor fizikal, dan kedua kerana faktor kejiwaan dan ketiga faktor sumbangan atau faktor di luar kawalan diri seseorang.
Faktor fizikal, seperti keadaan jalan raya yang tidak bermutu, kerana hujan lebat, kerana jalan yang berada dalam keadaan merbahaya kepada para pengguna, dan mungkin kerana keadaan kenderaan yang tidak memuaskan, seperti brek tidak berfungsi dan sebagainya..
Faktor kejiwaan pula, akibat gangguan perasaan atau gangguan keruhanian yang tidak terkawal, seperti perasaan marah atau dendam yang meluap-luap boleh menjadi punca kepada sesuatu kemalangan.
Dan ketiga pula faktor di luar kawalan, seperti penunggang motosikal dilanggar oleh sebuah lori atau treler dari arah belakang. Ataupun ketika seorang lelaki memandu sebuah kereta melalui sebuah kampung, tiba-tiba keluar secara mengejut tiga ekor lembu melinatas jalan; sang pemandu kereta tidak dapat mengelak, lalu melanggar lembu-lembu itu menyebabkan kemalangan jalan raya, ataupun sang pemandu cuba mengelak, lalu hilang kawalan, terus melanggar tiang lampu yang menyebabkan berlaku kelanagan yang meragut nyawa.
Demikian juga
menurut ahli-ahli psikologi, perasaan negatif atau buruk, kecenderungan emosi
membenci diri sendiri dan keinginan dalaman seseorang yang cenderung menjadi
mangsa kemalangan untuk menanggung derita adalah menjadi punca kepada
kebanyakan berlakunya kemalangan-kemalangan jalan raya.
Itulah sebabnya
kata mereka, kita boleh meningkatkan tindakan-tindakan keselamatan untuk
mencegah kemalangan di kilang-kilang, di atas jalan raya dan juga di
rumah kediaman, tapi kemalangan akan sentiasa belaku selagi manusia tidak dapat
mengawal minda mereka sendiri yang dibiarkan menjarah firi mereka ke arah kemusnahan.
Seseorang
mungkin merasa dirinya seorang yang begitu bodoh. Dia merasa dirinya, tidak mampu untuk
melakukan sesuatu yang bernilai. Dia seorang yang tidak berguna. Jika berjaya melakukan sesuatu, dia akan merasa
tidak puas hati, dan menganggap kejayaan itu hanya kerana nasib atau kebetulan belaka.
Justeru itu jika semunya berjalan dengan baik, dia akan merasa hidupnya
terseksa dan terhina kerana merasa tertipu dalam hdupnya di mana dia hidup
bergelumang dengan penipuan kepura-puraan.
Oleh itu untuk membuktikan dirinya tidak cerdik atau benar-benar bodoh seperti anggapannya sendiri itu, dia sanggup melakukan perkara-perkara yang tidak wajar, termasuklah perkara-perkara bodoh yang membahayakan dirinya sendiri. Antaranya dengan melibatkan dirinya dalam kemalangan jalan raya yang sepatutnya tidak berlaku.
Oleh itu untuk membuktikan dirinya tidak cerdik atau benar-benar bodoh seperti anggapannya sendiri itu, dia sanggup melakukan perkara-perkara yang tidak wajar, termasuklah perkara-perkara bodoh yang membahayakan dirinya sendiri. Antaranya dengan melibatkan dirinya dalam kemalangan jalan raya yang sepatutnya tidak berlaku.
Seorang lelaki merasa amat sedih dan kecewa dengan kematian isterinya setelah menjalani pembedahan yang serius di hospital. Dia merasa perkara itu tidak sepatutnya berlaku. Dia tidak dapat menerima hakikat kematian isteri yang amat dicintainya itu. Malah dia merasa, dia sendiri lebih patut mati terlebih dahulu dari isterinya yang masih muda.
Akibatnya dia merasa, dia tidak perlu lagi hidup, nyawanya sudah tidak berharga lagi dengan ketiadaan isterinya itu. Dia ingin menghukum dirinya sendiri.
Di bawah pengaruh
fikiran-fikiran yang negatif seperti itu, ketika memandu di jalan raya dia
tidak merasa takut untuk terlibat dalam kemalangan, malah tidak takut mati
kemalangan, menyebabkan dia memandu dengan cuai dan melulu, yang bukan sahaja
boleh membunuh dirinya sendiri, tapi juga mengancam keselamatan nyawa orang
lain yang tidak berdosa.
Sudah jelas terbukti bahawa di sebalik setiap kemalanagan, dan kecuaian atau memandu dengan melulu diduga menjadi puncanya, terdapat tenaga emosi yang kuat sedang beroperasi di pendalaman minda seseorang.
Oleh itu,
walaupun pihak-pihak berwajib telah melakukan berbagai-bagai tindakan
pencegahan kemalangan, baik di kilang, di jalan raya atau di rumah tangga, ia tidak
akan memberi banyak manfaat, sekiranya setiap orang dari kita tidak mengambil tanggungjawab sendiri
untuk mengelak kemalangan daripada berlaku, di jalan raya atau di mana
sekalipun.
Dalam hal ini, sangatlah penting kepada setiap orang mempunyai daya kemampuan untuk mengawal emosi mereka sendiri, dan tidak sama sekali mengizinkan emosi mereka yang liar itu memerintah atau menjarah diri mereka yang boleh menyebabkan mereka bertindak bukan-bukan atau melulu yang akan melemparkan mereka ke lubuk kebinasaan dengan tindakan-tindakan kemusnahan diri yang mereka lakukan di luar daripada kewajaran, khususnya di jalan raya.
Sesungguhnya, pada waktu-waktu tertentu, seseorang tidak mampu mengawal emosinya, sendiri kerana sebab-sebab tertentu, malah juga mungkin membenci diri mereka sendiri dan tidak percayakan diri mereka sendiri. Mereka mungkin dapat bersabar, seperti menahan kemarahan, di hadapan orang lain, tapi ketika mereka bersendirian, memandu kereta umpamanya, kemarahan itu akan diterjemah dalam bentuk kemalangan jalan raya untuk menghukum diri mereka sendiri, sejajar dengan anggapan mereka kepada diri mereka sendiri.
Oleh itu setiap orang
hendaklah mempercayai diri mereka sendiri. Muhammad dan Aminah mesti percayakan
diri mereka sendiri sebagai makhluk
Allah bernama Muhammad dan Aminah. Mereka hendaklah yakin, mereka masih
diterima, masih disayangi, masih ada di hati orang lain, mereka masih memiliki
ruang yang mencukupi di dunia yang luas ini untuk hidup dan beranfas. Kalau
mereka benar-benar boleh menerima hakikat diri mereka sendiri, nescaya mereka
akan mengetahui dan menyedari, walau bagaimananya hancurnya suasana yang sedang
mereka hadapi sekarang, ia mesti akan berlalu, perubahan akan berlaku, di mana
suasana yang lain akan menjelma tiba, suasana baru yang akan memberi penuh
pengharapan kepada mereka untuk membina sebuah dunia baru. Sesungguhnya hari esok
masih ada untuk semua orang yang tidak berputus asa.
Mereka juga
mesti sedar, bahawa mereka bukannya
mangsa kepada keadaan, bukan mangsa peristiwa, tapi sebaliknya mereka boleh jadi
penguasa atau pemimpin yang mampu mengawasi dan memerintah suasana. Mereka
sebenarnya boleh menguasai suasana. Menggembala keadaan mengikuti jalan yang
mereka kehendaki. Ingatlah sikap mereka sendiri yang mereka ambil, bukannya
keadaan, yang mencipta peristiwa atau kejadian yang berlaku ke atas mereka.
Oleh sebab mereka yang seperti ini berulang-ulang kali membenamkan kaki mereka
ke dalam lubuk lumpur sikap yang menyeleweng yang mengotori badan mereka,
menyebabkan mereka kelihatan berada di bawah pengaruh dan mangsa kasihan belas suasana
atau peristiwa dan akhirnya menyebabkan mereka jatuh ke dalam perangkap ketidakmampuan
untuk bertindak. Jadilah mereka mangsa keadaan yang tidak diharap-harapkan.
Setelah mereka
menyedari bahawa setiap sikap yang mereka
ambil merupakan kawah nasib mereka, sementara mereka berusaha mengubah dan menukar segala sikap negatif mereka yang merugikan itu
dan membawa kekuatan yang mereka miliki itu
ke arah saluran-saluran yang membina, bukannya ke lorong kemusnahan dan kehancuran seperti
sebelumnya, maka sudah tentu mereka akan berjaya menukar tragedi pahit yang
mungkin berlaku kepada kejayaan-kejayaan yang memberangsangkan dan meraih kemenangan
dalam perjuangan hidup mereka yang
beraneka corak dan ragam ini.
Dengan itu mereka
tidak lagi perlu bertindak dungu, melemparkan diri mereka sendiri ke dalam kancah-kancah
tindakan-tindakan merbahaya dan merugikan, dengan melibatkan diri mereka dalam
kemalangan jalan raya dan seumpamanya yang berlaku sepanjang masa sejak
jalan-jalan raya dibina di seluruh dunia.
Dengan sikap membina
seperti itu ketika berada di jalan raya, barulah mereka mampu melihat dan
mempraktikkan aneka slogan keselamatan jalan raya yang dipacak di pinggir-pinggir
jalan raya di seluruh negara, di samping banyak lagi slogan-slogan dibina oleh pihak-pihak berkuasa tempatan
untuk memimpin pengguna-pengguna jalan raya supaya memperolehi keamanan dan
keselamatan ketika berada di jalan raya:
BERHATI-HATI DI JALAN RAYA
PATUHI HAD LAJU
KELAJUAN MEMBUNUH
PANDU, TUGNGANG DAN JALAN DENGAN SELAMAT
ANDA MAMPU MENGUBAHNYA
Dan lain-lain.
Insya-Allah semua kita akan selamat!
0 comments:
Post a Comment