KEPERCAYAAN-KEPERCAYAAN KARUT TENTANG JIN Oleh: Syeikh Mahmud Shaltut
>> Friday, February 14, 2014
Benarkah jin itu boleh menampakkan dirinya kepada manusia biasa?
Benarkah manusia boleh bercakap-cakap dengan jin?
Dan bolehkah manusia mengharapkan sesuatu kebaikan atau kecelakaan dari
jin?
Rencana ini Oleh: Syeikh Akbar Almarhum Mahmud Shaltut
Bekas Cancelor Azhar Uiversiti
Dialihbahasa; Dato’ Yuusuf Zaky Yaacob.
_________________________________
BANYAK
orang berpendapat bahawa di dalam dunia ini, selain daripada manusia, terdapat pula sejenis makhluk ghaib yang tidak dapat dilihat zatnya, tapi boleh dilihat kesan-kesan dan kegiatannya yang berhubung dengan manusia dalam berbagai-bagai bidang hidup yang lain. Di samping itu makhluk ghaib juga mempunyai satu kebolehan istimewa, iaitu boleh memberitahu hal-hal ghaib dan boleh menjelma ke dalam tubuh manusia. Di samping itu makhluk yang ghaib juga mempunyai satu kebolehan istimewa, iaitu boleh memberitahu hal-hal yang ghaib dan boleh menjelma ke dalam tubuh manusia bercakap dengan lidahnya dan bergerak dengan gerak gerinya.
Di samping itu manusia pula mempunyai jampi mentera yang dapat memanggil
makhluk ghaib itu bila dikehendaki dan boleh mempergunakannya untuk maksud
menyampaikan kehendak-kehendak mereka dan untuk mendapatkan berita-berita yang
tertentu. Makhluk ghaib itu terkenal dengan nama jin menurut panggilan manusia
dan kitab suci.
Di samping pendapat ini terdapat pula satu golongan yang berpendapat, tidak
ada dalam dunia ini, selain manusia, satu makhluk yang mempunyai sifat-sifat
seperti tadi. Hanya manusia sahaja yang ada di dunia ini.
Kedua-dua pendapat ini merupakan aliaran-aliran pemikiran manusia dalam hal kebendaan dan
kerohanian.
Di tengah-tengah pertentangan pendapat-pendapat yang melampau itu, datanglah
kitab-kitab suci membuat penjelasan secara sederhana tentang makhluk jin itu.
Kitab-kitab suci mengaku adanya jin dan ada pula sifat-sifatnya yang tertentu,
tetapi ia menafikan sifat-sifat jin yang diada-adakan oleh fikiran manusia yang
melampau-lampau itu.
Kitab-kitab suci menjelaskan dengan tegas bahawa di dalam dunia ini, selain
manusia, terdapat pula sejenis makhluk
yang tidak dapat dilihat tubuhnya dan tidak dapat diketahui hakikatnya. Ia
menyebutkan makhluk-makhluk ini dengan nama-nama khasnya. Ia menyebut makhluk
malaikat sambil menerangkan bahawa kepercayaan kepada adanya malaikat ini
merupakan salah satu dari rukun iman, ia menyebut kerja-kerja malaikat dengan
ditail dan menyifatkan malaikat itu sebagai makhluk yang sentiasa patuh kepada
perintah Allah.
-“Mereka tidak membantah apa yang diperintahkan oleh
Allah dan mereka melaksanakan segala perintah yang disuruhkan kepada
mereka”. Al-Quran.
Kitab-kitab suci juga menyebut tentang makhluk jin yang sama setanding
dengan manusia dalam menerima taklif dan bertanggungjawab atas segala perbuatan
mereka. Ia menghadapkan seruan-seruannya kepada mereka sama seperti ia
menghadapkan seruan-seruannya kepada manusia.
-“Wahai sekalian jin dan manusia, tidakkah sudah datang
kepada kamu utusan Allah dari kalangan kamu yang menjelaskan
pengajaran-pengajaran-Ku kepada kamu dan mengingatkan kamu tentang pertemuan
dengan hari pengadilan ini. Al-Aa’am
:130.
-“Wahai jin dan manusia, jika kamu berdaya menembusi
daerah-daerah-daerah langit dan bumi,
maka tembusikanlah, tapi kamu tidak akan dapat menembusinya melainkan dengan
kekuatan”. Ar-Rahman: 33.
-“Kami akan adili kamu wahai jin dan manusia”. Ar-Rahman:
31
Dengan penjelasan al-Quran dan kitab suci tentang adanya makhluk jin itu,
bererti bahawa sikap menafikan adanya makhluk-makhluk itu merupakan satu
pendustaan terhadap kenyataan Allah S.W.T.
Dengan kesimpulan ini, sesiapa yang tidak percaya kepada makhluk jin
bererti tidak percaya kepada al-Quran dan perutusan-perutusan dari Allah. Dan
sebarang percubaan untuk menakwilkan keterangan-keterangan yang jelas ini
merupakan satu perbuatan hendak memesongkan nas-nas al-Quran dan merupakan satu
cara kotor dari orang-orang yang suka mengengkarikan sesuatu yang tidak dapat
ditangkap oleh pancainderanya.
Keterangan al-Quran berhubung dengan perhubungan jin dengan manusia tidak
lebih dari hubungan dengan “membisikkan keraguan dan melakukan hasutan” seperti
yang selalu berlaku dalam hubungan manusia dengan sesama mereka. Sebagaimana
terkandung dalam firman Allah:
“Katakanlah aku minta perlindugan dengan Tuhan sekalian
manusia, dengan Raja sekalian manusia, dengan Tuhan sekalian manusia dari
kejahatan pembisik-pembisik yang selalu bersembunyi, yang membisikkan keraguan
di dalam hati manusia dari jin dan manusia”. An-Nas: 1-6.
Bacalah percakapan syaitan- menurut al-Quran syaitan adalah dari bangsa
jin. Al-Quran menjelaskan:
“Dan berkatalah syaitan sesudah diputuskan hukuman [di
hari kiamat], sesungguhnya Allah telah membuat perjanjian yang benar dengan
kamu, lalu aku menyalahi janji dengan kamu. Aku tidak mempunyai kekuasaan di atas kamu.
Cuma aku hanya mengajak kamu lalu kamu sahuti ajakanku. Dari itu janganlah
kamu menyalahkan aku, malah salahkan dirimu sendiri”. Ibrahim: 22.
Dengan keterangan itu terbuktilah bahawa jin tidak dapat berbuat apa-apa
kepada manusia selain daripada mengajak, berjanji, membisikkan keraguan dan
melakukan godaan-gpdaan.
Allah berfirman: “Lalu syaitan menggoda mereka berdua [Adam dan Hawa].
Al-‘Araf: 20.
-“Berkatalah syaitan, oleh kerana Engkau telah sesatkan
aku, maka aku akan menghasut mereka di bumi ini, dan aku akan sesatkan seluruh
mereka”. Al-Hijr: 39.
Al-Quran selanjutnya telah menerangkan bahawa orang-orang yang dapat dipengaruhi oleh bisikan dan
godaan jin itu ialah orang-orang yang
lemah akal fikiran dan iman sahaja, sedangkan orang yang kuat akal dan iman
adalah terhindar jauh dari pengaruh mereka.
Firman Allah: “Sesungguhnya hamba-hamba-Ku yang jujur tidak dapat engkau [jin]
mempengaruhi mereka, kecuali orang yang mengikutimu dari orang-orang yang
sesat”. Al-Hijr: 42.
Selain dari kerja-kerja membisikkan keraguan dan membuat hasutan ini,
seperti menampakkan diri kepada manusia dengan rupa aslinya atau dengan rupa
pejlemaan, atau masuk ke dalam tubuh manusia dan menguasai pamcainderanya, atau
kemungkinan manusia menggunakan jin-jin
itu untuk mendapat sesuatu kebaikan atau menolak sesuatu bala, atau
kebolehan memanggil mereka bila mustahak, atau kebolehan mengetahui
perkara[-perkara ghaib dengan perantaran mereka, atau kebolehan berkahwin dan
bergaul dengan mereka dan sebagainya dari cerita-cerita yang begitu lumrah
diperkatrakan orang, maka semuanya datang dari sumber-sumber luar, bukan dari
sumber Hadis dan al-Quran yang diyakini kebenarannya.
Banyak orang percayakan cerita-cerita
seperti itu, sehingga sampai kepada ahli-ahli fiqah sendiri. Mereka
bukan sahaja percayakan cerita-cerita itu, malah menjadikan cerita-cerita itu
sebagai asas untuk memperlakukan banyak hukum-hukum agama. Ada di antara mereka
yang mengeluarkan pendapat sah berkahwin dengan jin, wajib mandi bila
bersetubuh dengan mereka. Sah bersembahayang jumaah dengan
mereka, hukum makan penyembelihan mereka dan lain-lain lagi yang terdapat dalam
kitab-kitab fiqah atau dalam kitab-kitab yang khusus membicarakan jin.
Menurut hemat saya, apa yang dilakukan oleh ahli-ahli feqah itu adalah
semata-mata satu latihan undang-undang yang memang menjadi kebiasaan mereka
membuatnya andaian kejadian yang tidak
diduga boleh berlaku. Andaian-andaian yang dibuat oleh mereka itu tidaklah
selayaknya dijadikan alasan kepastian berlakunya. Biarlah kita tinggalkan
mereka dengan andaian-andaian mereka itu dan kita sendiri tetap berpegang
dengan keterangan al-Quran.
Menurut keterangan al-Quran perkahwinan yang penuh kasih mesra itu ialah perkahwinan di antara
sejenis kejadian [manusia sesama
manusia]. Firman Tuhan:
-“Allah jadikan dari jenis kamu itu suami isteri dan
Allah jadikan dari kelamin-kelamin kamu anak-anak dan cucu-cucu”. An-Nahl: 72.
-Di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Ia
menjadikan isteri-isteri dari jenis kamu, agar kamu merasa mesra
terhadapnya. Ar-Rum: 21
Dari keterangan ini yakinlah bahawa pendapat yang mengatakan tentang
kemungkinan berkahwin dengan jin itu adalah suatu pendapat yang tidak betul.
Al-Quran juga telah mengisahkan cerita-cerita jin yang terang-terang
menafikan bahawa mereka mengetahui perkara-perkara ghaib. Firman Tuhan:
“Kami [kata jin] tidak tahu samada hendak didatangkan
kecelakaan kepada penduduk bumi atau Tuhan mereka bermaksud mengurniakan
petunjuk kepada mereka”. Jinn: 10].
Firman Tuhan lagi:
“Bila dia [Nabi Sulaiman]
rebah ternyatalah kepada jin-jin itu, iaitu andainya mereka tahu perkara
ghaib tentulah mereka tidak berada di dalam keseksaan yang teruk itu”.
Saba’: 14.
Dari keterangan-keterangan ini
nyatalah bahawa jin itu tidak mengetahui perkara ghaib, dan tidak boleh
menyakiti manusia dengan perhubungan dan penjelamaan-npenjelmaannya.
Walau pun begitu banyak bomoh-bomoh tukang catut menanamkan
kepercayaan-kepercayaan yang karut marut pada orang-orang yang lemah iman dan
bodoh. Mereka mengatakan jin itu masuk ke dalam tubuh manusia dan merekalah
orang yang boleh mengeluarkannya. Dan dari sini timbullah rekaan permainan zar
[seperti permainan petri di Kelantan], mereka mengaku boleh menggunakan jin-jin
di dalam menimbulkan kasih dan benci, menyebabkan berkahwin dan bercerai, boleh
membawa kebajikan dan menolak bala. Mereka mendakwa menggunakan jin untuk
mencari barang-barang yang hilang atau meramalkan perkara-perkara yang akan
berlaku dan mengubat orang-orang yang sakit sehingga menjadi satu mata
pencarian hidup yang lumayan dengan menipu manusia. Mereka telah merosakkan
kehidupan orang ramai dan memesongkan mereka dari usaha-usaha secara tabie.
Dari situ orang ramai tidak seharusnya membiarkan tukang-tukang catut itu
membodohkan akal mereka, malah mereka harus menentangi dan membersihkan
masyarakat dari mereka.
0 comments:
Post a Comment