>> Friday, December 25, 2020

 


PAUH ATAU MANGGA,RASA TIDAK BERUBAH





DIALAH yang menjadikan tanaman-tanaman yang menjalar dan  tidak menjalar, pohon kurma, tanaman yang beraneka ragam rasanya, zaitun dan delima  yang serupa [bentuk dan warnanya] dan tidak serupa [rasanya]. Makanlah buahnya bila ia berbuah dan berikanlah haknya  [zakatnya] pada waktu memetikc hasilnya tapi janganlah berlebih-lebihan . Sesungguhnya Allah tidak menyukai  orang-orang yang berlebihan”.al-Ana’am [6] 141.

 

 



RATA-RATA orang Kelantan panggil pauh, buah

pauh, atau pohon pauh.

 


Demikian juga dengan orang Terengganu. Pauh juga.



Tapi orang lain-lain negeri pula, seperti di Pantai Barat, panggil  mangga atau mempelam.



Walau bagaimanapun, ia tetap sama, panggilan sahaja berlainan, pauh, manga atau mempelam.



Dalam artkel ini ringkaskan cerita kita panggil sahaja pauh, buah pauh atau pokok pauh.



Di negara kita Malaysia, di mana sahaja kita pergi kita boleh bertemu dengan  pokok pauh



Pokok pauh tumbuh di merata-rata tempat, tidak payah masuk hutan untuk mencarinyanya.



Malah tidak jarang pula yang berbuah dan buahnya pun lebat ranum walaupun di pinggir jalan yang sibuk.



Pokok pauh adalah pokok yang tumbuh di kawasan tropika, atau Khutulistiwa terutama di hutan belantaranya yang lebat. Ia didapati banyak tumbuh di di negara Australia, di Asia, di Afrika dan di Amerika Selatan.







Pokok pauh  jenis pokok yang berbunga, dari bunga itulah ia berputik mengeluarkan buah. Biasanya buahnya lebat setiap tangkai.



Butir pauh ini boleh disemai untuk melahairkan anak pauh,



Daun-daunnya lebat, berwarna hiaju sepanjang masa memayungi pokoknya yang boleh tumbuh sampai setinggi dua puluh meter. Jika tumbuh di tepi jalan, pokok pauh dijadikan tempat berteduh yang selesa, dan biasanya di bawah teduhannyadi letak gerai makan.



Tentang buahnya  pula ada rupa yang berbeza, ada yang bulat gotel, ada yang  berbentuk buah pinggang, dan inilah yang paling termasyur yang dipanggil pauh siam. Saiznya mempunyai berbagai-bagai ukuran pula.



Rasanya pula ada masam purit, ada yang masam manis, dan ada yang manis leting, dan inilah yang paling termasyur.



Isinya yang masak cukup lembut dan selera dimamah dan ditelan dengan rasanya yang mans itu.



Isinya itu bukan sahaja boleh dimakan begitu sahaja, tapi juga boleh dikisar dan dijadikan mnuman sejuk yang menyedapkan terutama di kala dahaga.



Namun begitu ada juga orang-orang muda yang cari buah pauh yang masam, untuk dimakan dengan colek, terutama anak-anak muda dan wanita-wanita yang mengandung kerana mengidam.



Di Kelantan pauh masam yang dimakan dengan colek ini dipanggil pauh ringan, yang buahnya kecil-kecil sahaja, namun begitu kadang-kadang jika dibiarkan masak dan tua dipohon ada juga yang manis rasanya, enak di makan.



Buah-buah pauh tua yang dipetik dari pokok ini tidak tahan lama, ia perlu dimakan segera, kalau tidak ia akan menjadi lembek dan buruk, masam tidak boleh dimakan lagi, kecuali tong sampah.



Buah pauh boleh disimpan lama jika buahnya ketika dipetik itu dalam keadaan tidak masak, dan segera diproses untuk dijeruk yang boleh tahan berbulan-bulan. Sejak kebekalangan ini pauh jeruk telah menjadi perniagaan yang populer di negara kita.



Ada sesetengah orang pula membuat acar masak buah pasuk. Acar ini biasanya dimakan dengan nasi, seperti nasi berani. Di luar negara   seperti India acar ini telah lama terdapat di pasaran.



Orang Kelantan suka buat sambal pedas putik pauh muda untuk dimakan sebagai pencicah makan nasi. Buah pauh muda ini ditumbuk atau dikisar jangan sampai hancur  dengan sambal pedas, dimakan sebagai pembangkit  selera.



Atau paling tidak pun, buah pauh muda yang masam itu dirincis halus-halus dan digaul dalam budu pedas berlada untuk dibuat teman makan ikan panggang bakar atau daging bakar.



Sesetenga orang kampung pula masak gulai lemak  ikan dengan putih pauh untuk buae kuah.



Sejak kebelakangan ini pula pulut bersantan pauh dengan gula pun telah menjadi populer untuk hidangan di rumah atau makan di retorant. Pauh itu hendaklah yang manis rasanya, atau setidak-tidaknya masam manis, atas kesukaan pemakaannya.



Seperti lumrah, ada kampung-kampung menamakan pauh dengan nama kampung mereka, dengan ada tambahan atau tanpa tambahan di hadapan atau di belakangnya. Kampung-kampung mengambil nama pasuh ini terdapt di serata tempat di Malaysia.



Antara kampung-kampung itu ialah Kampung Pauh Sembilan, Kampung Pauh, Kampung Pauh Butut, dan Kampung Permatang Pauh dan sebagainya.



Menyentuh sedikit tentang Permatang Pauh, hari ini Wakil Parlimennya diwakili  oleh YB Nurul Izzah Anwar Ph-PKR, terletak di Seberang Perai Pulau Pinang.



Bentuk buah pauh yang dihirih mempunyai bentuk  yang sungguh cantk menarik jika terdapat pada pipi seorang wanita, sehingga diibaratkan “pipinya seperti payuh di layang”. Ada beberapa wanita popular tanah air hari ini mempunyai bentuk pipi pauh dilayang.











Dalam hikayat lama ada bari menceritakan tentang sebuah tempat  yang amat istimewa yang dipanggil Pusat Tasik Pauh Janggi tempat tinggal dewa-dewa yang mulia.



Pada pengakhirian tulisan ini penulis  teringat kepada sebuah pantun lama yang  yang berbunyi

kalau tidak silap:

 


Putit pauh delima batu



Anak sembilan  di tapak tangan;



Walaupun jauh negerinya satu



Hilang di mata di hati jangan.



Saya terasa hendak jawab:



Sungguh lebat  pokok celagi



Tumbuh bersanding pokok mensta;



 Kami tidak berubah hati



Takut tuan berubah rasa.

 


Sekian.




Pondok Rahmat



24 Disember 2020/



8 Jamadulawal 1442

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP