>> Friday, December 11, 2020

 


INILAH MASA KITA



 





KITA hidup dengan masa. Kita hidup dal am masa. Masa itulah hidup kita. Masa itulah kita. Tanpa masa kita tida ada.



Masa tertus melompat laju ke hadapan.



Tidah ada jalan patah balik ke belakang. Kecuali sebagai peninjau dari jarak jauh. Sedar-sedar dari zaman kanak-kanak,kita melewati gerbang remaja, memasuki gerbang dewasa dan akhirnya merangkak   dalam usia tua.



Dan sementara itu masa terus juga mara  ke hadapan memecah segala tembok rintangan, hingga kita sampai ke tahap penghujug di mana perjalanan telah ditamatkan untuk kita.



Dalam masa-masa yang berlalu itu aneka pengalaman telah tempuh, aneka bentuk dan rupanya. Pengalaman-pengalaman itu adaya manis, pahit dan masam. Juteru ada yang kita suka, ada yang kita tidak suka,malah ada pula yang kita benci Ada yang kita minta dan ada yang tidak kita pinta.



Malah  biasa berlaku sebaliknya, apa yang kita pinta, bertambah jauh dari kita, sedangkan apa yang kita tidak pinta pula beertmbah dekat dengan kita.



Ertinya barang yang kita pnta tidak di perolehi, tap arang tidak kita pinta kita dapati.



Ini mendorong kita untuk berfikir panjang, merenung-renung masa yang lalu, melihat-lihat apa yang berlaku.



Suatu yang pasti kita tidak mempunyai apa-apa kuasa atas diri kita. Ada kuasa yang mutlak yang menentunkanya.



Walau bagaimanapun, melliat yang kita  kita perolehi, dan apa yang kita perolehi itu, kita masih boleh bersyukur.



Namun begitu, sebagai biasa, rasa tidak puas hati itu masih tetap muncul, kerana rasa masih belum mencukpi. Kita merasa masih ada yang tidak kita perolehi. Ertinya kita perlu lagi.,



Kita masih merasa  kekurangan yang perlu diisi,  masih ada yang kita kehendaki. Keinginan kita memang tidak bertepi, kepuasan nafsu tidak pernah tercapa.



Sebagai manusia yang waras, kita berusaha mencari rahsia kejayaan dan kegagalan yang kita perolehi. Kenapa kita berjaya dan seblaiknya kenapa kita gagal?



Kita pun nampak kejayaan yang telah perolehi. Mungkin kerana usaha yang kita lekukan itu sejajar dengan keperluan semasa yang dihendaki, iaitu tepat pada waktu dan masanya.



Kita melihat anak-anak kita membesar dan berjaya, semuanya telah berada di menara-menara gading, malah ada yang telah berjaya merangkul kejayaan yang membanggakan.



Ada di antara telah berumahtangga dan hdup dengan cemerlang sebagai anggota masyarkat yang berjaya.



Namun rasa tidak puas hati masih menyelit dalam hati kita, masih ada lagi sesuatu yang tidak mencukupi, sesuatu yang tidak kita perolehi.



Kita juga sedar bahawa semuanya itu berlaku dengan keizinan Allah Maha Pengasih Dan Maha Penyayang. Kalau Allah tidak bersama kita, kita tetap tidak berjaya.



Di samping itu sebab-sebab kegagalan kita juga banyak. Sebab-sebab menyebabkan kita tidak berjaya. Mungkin kerana usaha kita tidak mencukupi apa yang diperlulan, ataupun usaha kita tidak menepati dengan apa yang dikehendaki.



Perkara itu berkaku mungkin kerana kelemahan kita sendiri ataupun mungkin berpunca dari khianat orang yang tidak ingin melihat kita berjaya. Mereka mungkin melancarkan kempen-kempenn usaha dan wang ringgit untuk mengaggalkan usaha kita.



Namun kita sedar dunia ini bukan tempat kita memperoleh semua perkara yang kita kehendaki. Ia bukan pusaka emakbapa kita. Ia hak Allah yang menjadi hak seluruh makhluk.



Syukurlah apa yang ada, syukurlah apa yang kita perolehi. Pandanglah ke bawah masih ramai lagi orang-orang yang tidak senasib dengan kita, malah ada yang hdup melarat.



Dunianya bukan semuanya manis, dan bukan semuanya pahit. Selagi kaki kita tidak melangkah ke Syurga kita tidak boleh berkata “aku telah berjaya”.



Dunia masih luas terbentang. Berusaha dan bersyukurlah dengan apa yang ada di tangan anda selagi nyawa masih di jasad. Insyallah kehidupan kita akan bertambah luas dan selesa.



Inilah masa kita, masa yang kita miliki. Masa  akan datang belum tahu milik siapa?



Ketika berada dalam kesusahan Nabi SAW memberi nasihat yang khusus untuk kita yang bermaksud:



“Ya Allah aku berharap rahmat dan kasih sayang Mu, maka janganlah Engkau serahkan aku kepada diriku sendiri walaupun sekelip mata, perbaikilah keadaanku semuanya, tiada Tuhan melainkan Engkau”



Amin



Sekian sekadar renungan.





Pondok Rahmat

11.12,2020/

25 Rabulakhir 1442


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP