>> Sunday, April 25, 2021
SALOR
POK CHU LEH
MERAWAT
ORANG SAKIT
[Bahagian 3]
- Cucu Azlan & Ayah Alang
Menjadi bomoh
tidaklah mudah seperti yang disangkakan oleh sesetengah orang. Jawatan ini
dilantik oleh orang ramai yang mengktiraf jawatan itu, iaitu dengan cara mereka
menjemputnya untuk merawat orang sakit. Bila sudah ramai dijemput orang ramai
untuk merawat orang sakit maka itulah tandanya orang itu telah diiktiraf
sebagai bomoh.
Di sesetengah
tempat dipanggil tok bomoh, di sesetengah tempat dipanggil tok pawang, dan di
sesetengah tempat pula dipanggil tok dukun dan lain-lain panggilan lagi. Dan
dalam masa mutakhir ini pula ia dipanggil “perawat tradisional”. Walau apapun
panggilannya tugasnya merawat orang sakit mengikut kaedah ilmu masing-masing.
Dalam perawataan
biasa tok bomoh menggunakan doa yang berbentuk jampi mentera untuk merawat
orang sakit, di samping itu mereka biasa juga menggunakan bahan-bahan tradisioanl,
seperti daun-daun, kulit-kulit, bunga-bunga dan akar-akar kayu diberikan kepada
pesakit sebagai ubat yang difikir sesuai dengan penyakit-penyakit mereka
masing-masing.
Walau
bagaimanapun Pok Chu Leh tidak pernah meninggikan suarunya ketika berdoa atau
membaca jampi, tapi ia sekadar suaranya didengar oleh pesakit dan orang-orang
berhampirannya sahaja.
SAKIT BIASA
Pada masa dahulu
semua jenis penyakit akan dirawat oleh tok bomoh, baik penyakit yang nampak
dilihat atau yang tidak nampak dipandang. Demikianlah Che Leh merawat
berbagai-bagai jenis penyakit sepanjang hayatnya.
Antara
penyakit-penyakit yang sering dirawat oleh beliau ialah demam, batuk, campak,
sakit gigi, sakit gusi, sakit perut,
sakit mata, kanak-kanak cacing, penyakit gatal, penyakit seduan atau resdung
dan lain-lain penyakit lagi.
Penyakit demam
ada beberapa jenis pula, dan untuk demam biasa, Che Leh menggunakan daun-daun
dan akar kayu yang sesuai dengannya. Ada akar dan dayun kayu itu direbus untuk diminum
airnya, ada yang dibuat air mandian, dan ada juga hanya digunakan untuk jaran
kepala atau untuk basuh kepala semata.
Pada masa dahulu
ramai bayi atau kanak-kanak yang terkena penyakit cacing, menyebabkan perutnya
buncit, terik dan berkilat, dan mukanya cengkung.
Che Leh biasanya mengubat kanak-kanak itu dengan “memangkah”, iaitu perut kanak-kanak itu akan dipangkah atau dirajah dengan kapur barus dengan bacaan dan cara-cara tertentu. Insya Allah sembuh.
Dalam hal ini
ada sebuah kisah di mana seorang kanak-kanak menghidap penyakit cacing, telah
puas berubat dengan beberapa orang bomoh tapi tidak juga baik-baik. Pada suatu
hari orang tua kanak-kanak itu membawanya berjumpa Tok Bomoh Pok Chu Leh untuk
mendapat rawatan.
Sebelum dirawat,
orang tua kanak-kanak berjanji jika anaknya itu sembuh dia rela menjadikan
anaknya itu sebagai anak angkat Pok Chu Leh, iaitu anak angkat pada namanya
sahaja.
Alhamdulillah
setelah dirawat oleh Che Leh kanak-kanak itu sembuh, dan sejak itulah anak
itu menganggap kami adalah keluarga angkat mereka, sebagai ayah angkat, ibu
angkat, abang angkat dan adik angkat sampai ke hari ini.
UNDANG TOK BOMOH
Bila ada orang
sakit Che Leh tok bomoh akan ditemui dengan dua cara, pertama kalau penyakit
itu ringan pesakit akan datang menemuinya di rumah tapi kalau berat kurang
mampu untuk berjalan, keluarga pesakit
akan mengundang Che Leh pergi ke rumah mereka untuk merawat pesakit itu.
Tidak ada had
waktu tertentu Cik Leh boleh dipanggil, baik siang atau malam. Biasa jua beliau
dipanggil oleh keluarga pesakit pada waktu larut malam, atau waktu kami sedang
lena tidur, kerana mereka mendapat serangan sakit mengejut atau pesakit tidak
mampu menunggu hari esok kerana kesakitan.
Berapa
bayarannya? Beliau tidak pernah mengenakan apa-apa bayaran walaupun terpaksa
bertugas di malam-malam hari dengan percuma. Ia tergantung atas budi bicara
tuan rumah untuk memberi apa-apa upah kepada Tok Bomoh.
Che Leh tidak
pernah menyungut atau menggomel walaupun beliau balik dengan tangan kosong
selepas merawat pesakit di tengah-tengah malam. Tidak ada masalah baginya.
Beliau biasa pulang tanpa apa-apa.
PROBLEM SUAMI
ISTERI
Seperti biasa
problem suami isteri merupakan satu
perkara yang penting, yang mencangkup bidang kehidupan yang luas sekali.
Berbagai-bagai problem mungkin muncul dari kehidupan berkeluarga ini. Dan di
antara problem-problem itu memerlukan nasihat dan panduan daripada orang-orang
yang dianggap lebih berwibawa. Di antara mereka ialah tok-tok bomoh tempat
meminta nasihat dan bantuan.
Pada masa
dahulu persoalan mencari jodoh ini tok bomoh selalu mendapat
rujukan daripada orang ramai. Demikianlah dengan Tok Bomoh Pok Chu Leh.
Biasanya orang
lelaki datang meminta tolong tok bomoh membantunya untuk mendapatkan seseorang
gadis atau wanita yang enggan atau keberatan untuk menerimanya sebagai teman hidup.
Kalau tujuannya
baik dan wajar Che Leh bersedia menolongnya, tapi jika ada keraguan dan ada
unsur penganiaya beliau tidak ragu-ragu lagi menolaknya. Biasanya tergantung
kepada firasat beliau.
Teganya beliau
tidak menghulurkan pertolongan kepada semua mereka yang datang meminta bantuan,
kalau perlu ditolak, maka ditolaknya secara baik.
Di samping itu
ada pula suami atau isteri yang datang meminta tolong membaiki rumahtangga
mereka yang hendak roboh, kerana salah seorang daripadanya ingin berpisah tapi
yang seorang lagi enggan.
Ada pula isteri
yang datang meminta tolong supaya suaminya yang berperangai kasar atau kedekut,
datang minta tolong supaya suaminya itu
berubah menjadi suami yang baik dan bertimbang rasa.
Ada pula suami
isteri yang datang meminta tolong kerana isterinya terlalu kerap beranak,
tegasnya meminta dijarak atau dijarangkan waktu beranak itu untuk memberi
kerihatan kepada isterinya.
Sebaliknya ada
pula suami isteri yang datang meminta tolong kerana mereka tidak mendapat anak
sudah bertahun-tahun kahwin, tegasnya meminta supaya segera mendapat anak.
Demikiankan
berbagai-bagai problem mengenai perkahwinan yang terpaksa dihadapi oleh tok
bomoh untuk membantu masyarakat.
UBAT-UBATAN
Che Leh bukan
sahaja merawat menggunakan jampi-jampi atau doa-doa yang dibacanya kepada
pesakit, tapi beliau juga memberikan ubat-ubat yang diambil daripada
berbabagi-bagai jenis pokok. Pokok-pokok itu, seperti dau-daun dan akarnya ada
yang baru dipetik ketika hendak digunakan tapi ada juga yang telah dikeringkan.
Ketika beliau
meninggal dunia dulu beliau banyak meninggalkan ubat-ubat yang terdiri daripada
akar-akar dan kulit-kulit kayu yang telah dikeringkan. Setelah menyimpan begitu
lama selepas kematiannya, sebahagian besar daripada akar-akar kayu itu terpaksa
dibuang juga kerana rosak dimakan masa. Namun begitu sebahagian kecil darinya
masih disimpan sebagai tanda mata.
Selain itu ada
secebis kawasan di hadapan rumah kami yang berpagar mudah yang beliau tanam
dengan beberapa jenis pokok ubat, antaranya pokok kancing baju dan misai
kucing. Bila beliau meninggal kawasan sejemput kera itu telah dirosakkan.
Beliau
sebenarnya lebih suka mengambil sendiri bahan-bahan yang diperlukan pesakitnya
untuk pengobatan, tanpa meminta pihak pesakit mencarinya, kerana untuk mengelak
daripada pihak pesakit merasa kurang yakin terhadap kekesanan ubat bila
megetahui ubat-ubat yang diguna itu berupa bahan-bahan yang terlalu mudah
didapati malah tidak jarang pula terdapat di tempat mereka lalul-alang. Kerana itu identiti ubat
itu senghaja tidak didedahkan kepada pihak pesakit.
Pondok Rahmat
25 April 2021/
13 Ramadhan 1442
0 comments:
Post a Comment