>> Saturday, April 24, 2021
SALOR
PERWATAKAN
TOK BOMOH
POK CHU LEH
Bahagian [1]
https://pondokrahmat.blogspot.com/2021/04/salor-tok-bomoh-pok-chu-leh-kampung.html
Bahagian 2
Che Leh
perwatakannya berdada bidang, tingginya biasa dan kulitnya sawo matang, tidak
gelap. Kepalanya sentiasa berambut pendek dan beruban Tidak berjanggut, tidak
berjambang dan tidak berkumis.
Beliau tidak
banyak bercakap, nampak pendiam, tapi mudah disapa, ramah dan mudah tersenyum.
Beliau sentiasa
berkain pelekat yang dikilas, berbaju biasa berlengan panjang, berselipar
[akhirnya selipar Jepun].
Beliau seorang
yang tenang, tidak mudah naik berang, tapi kalau ada orang melakukan sesuatu yang tidak wajar, kemarahannya akan
membara tapi tidak pernah mencedera atau berkelahi dengan orang, atau menampar
atau memukul orang.
Namun begitu
beliau seorang pemaaf. Pernah pada suatu masa salah seorang daripada
keluarganya mengupah seorang tok bomoh
di kampung sebelah supaya membuatnya jatuh sakit berat. Tok bomoh
tersebut, sebagai sahabat memberitahu tentang rancangan tersebut sambil
menyatakan dia tidak bersedia melakukannya, malah menawar balik kihdmatnya jika
Che Leh ingin membalasnya. Tapi beliau
menolaknya dan mengatakan tidak perlu dan serah
sahaja kepada Allah membalasnya. Lagipun tok bomoh tersebut masih belum
berbuat apa-apa terhadap beliau dan keluarga beliau pada waktu itu.
Kerja utama
beliau ialah tukang gunting rambut, bertempat di Kedai Salor, tapi beliau lebih
dikenali dengan kerja sampingannya memberi khidamat perbomohan kepada masyarakat, kerana itu beliau dikenali
dengan panggilan Pok Chu Leh Tok Bomoh.
RAHSIA MAKAN POK
CHU LEH
Walaupun manusia
hidup bukan untuk makan, tapi manusia perlu
makan untuk hidup.
Allah telah
menyediakan begitu banyak bahan-bahan alami yang boleh dimakan. Tergantunglah
kepada manusia sendiri untuk menentu dan memilih mana-mana makanan yang sesuai
dan serasi dengan mereka untuk memperolehi kekuataan ruhani dan jasmani bagi
menjalani kehidupan ini.
Demiankah untuk meneruskan
kehidupan ini Che Leh mempunyai banyak pilihan makanan untuk dijadikan bahan
makanan harian beliau.
Untuk makan nasi
biasanya mesti ada lauk-pauk, yang terdiri dari ikan, daging dan ayam dan
sebagainya.
Che Leh seperti
manusia lain juga mempunyai pilihan lauk-pauk tersendiri yang sesuai dengan
selera beliau. Antara masakan yang disukainya ialah masakan tradisional
Kelantan, iaitu masakan singgan, baik singgan daging atau singgan ikan.
Kalau perut
lembu pula, ialah perut muda yang direbus dan dicicah dengan penyicah yang
pedas, yang mengandungi cuka dan lada, dimasak atau tidak dimasak.
Daging selain
disinggan, beliau juga suka makan daging yang dibakar panggang tawar dan
dicicah dengan budu pedas atau dibuat penyicah yang khas, dan beliau juga suka
makan daging percik.
Selain itu
beliau suka juga makan perkakas dalam seperti limpa dan hati yang juga dimasak
singgan atau dimasak percik atau dibakar garam kunyit.
Kalau ikan
beliau suka makan ikan bakar garam kunyit atau ikan tawar dicicah budu atau sambal
lada.
Che Leh juga
suka makan nasi kerabu bertumis yang dimasak oleh Mok.
Beliau suka
makan nasi dengan ulam, seperti buah jering, kerdas dan petai, terutama yang
mentah atau tidak dimasak. Beliau juga suka makan sayur yang dijadikan ulam,
seperti mentimun dan terung mentah, termasuk terung manggur.
Petai rebus atau petai jeruk juga menjadi ulam kesukaannya. Kalau petai mentah beliau suka makan bersama dengan kulitnya.
Kalau beliau makan ulam jering ada caranya yang tersendiri. Jering yang dihidangkan itu tidak perlu dibuang kulitnya, kerana kulit jering itu akan dipecah dengan tapak kakinya, dengan jalan memijak buah jering itu hingga terbelah dua dan keluar isi dan selaputnya. Isi jering muda itu disuap sebutir semulut dan dikunyah sebelum ditelan.
Sebab itu jika
jering itu dipetik dari tanaman sendiri biasanya dihidangkan dengan
tangkai-tangkainya sekali.
Walaupun giginya
sudah tidak penuh tapi masih utuh untuk memamah makann-makanan yang keras
seperti jering itu.
Selain dari
jering mentah beliau juga memakan jering rebus. Jering rebus itu adalah jering
yang telah tua di pokok dan direbus hingga empuk, kemudian dimakan dengan
kelapa parut atau kukur setelah digaul sedikit garam dan gula ikut suka.
Bagi orang yang
tidak bergigi jering rebus itu akan ditumbuk terlebih dulu dengan lesng batu
hingga pecah-pecah atau menjadi lembut sebelum dimakan.
CARA MAKAN
Biasanya orang
makan di atas lantai, dia duduk bersela menghadapi hidangan makanan. Tapi Che
Leh duduknya berlainan, beliau jatuhkan sebelah kaki kirinya di atas lantai dan
sebelah kaki kanan ditegak lurus sampai ke lututnya.
Sebelum itu
kektika makan beliau duduk mencangkung seperti orang-orang abdi duduk. Kemudian
kedudukan seperti itu ditegur oleh isteri dan anak-anaknya kerana nampak tidak sopan.
Setiap kali
ketika makan bersama, emak akan menegur Che Leh, antara lain katanya,”Tak tahu
malu sungguh Che mu ni [ayahmu] tak tahu malu kepada budak-budak [anak-anak]
ni”.
Akhirnya Che
Leh mengalah dan mengubah kedudukan makannya seperti
dikatakan di atas tadi.
Perubahan itu
nampaknya dapat diterima oleh kami semua tanpa sebarang bantahan, malah merasa
amat gembira dengan perubahan itu.
ROTI BAKAR
Beliau suka
makan roti bakar, sekeping atau dua keping, dan roti itu disapu dengan mentega,
serta ditabur dengan gula atau disapu dengan kaya, jadi roti kahwin.
Roti ini
mestilah dibeli dari kedai kopi yang menjadi kesukaannya. Beliau tidak makan roti
bakar di rumah. Biasanya beliau makan roti bakar di waktu pagi sebagai sarapan.
Minumannya ialah
kopi susu. Kopi susu ini juga mesti dibeli dari kedai kopi, beliau tidak minum
kopi yang dibuat di rumah. Di rumah beliau hanya minum air kosong selepas makan
nasi.
Kalau beliau
uzur tidak mampu keluar rumah, kopi susu dan roti bakar itu akan dibeli di
kedai kopi.
Dulunya kedai
yang menjadi kesukaan beliau dan kuncu-kucunya ialah sebuah kedai kopi orang
Tionghoa yang menjadi tumpuan penduduk-penduduk untuk berkumpul.
Kopi susu itu
dimasukkan ke dalam tin susu kosong dan dibawa balik ke rumah. Kalau tidak
emak, Jin [Zain]lah yang biasa pergi
membeli kopi susu itu untuk Che Leh yang
uzur itu.
Kemudian bila
kedai kopi Tionghoa itu ditutup kerana keluarganya memeluk agama Islam beliau
beralih ke sebuah kedai kopi Melayu yang baru dibuka, kepunyaan suami isteri
yang kami panggil Mok Cik Wok dan suaminya kami panggil Abah, kerana keturunan
Sayid.
Che Leh bukan
tidak suka minum air kosong, beliau minum, tapi seperti dikatakan tadi beliau
minum di kedai kopi, tidak di rumah. Di rumah ada sebuah gelas kaca besar untuk
air minumannya yang digunakannya setiap kali lepas makan. Selagi beliau ada
tidak siapapun menggunakan gelas itu, dan Mok akan mengisinya dengan air kosong
bila Che Leh lepas makan.
Malah beliau
tidak minum air di rumah sesiapapun kalau beliau menunai jemputan, dan beliau
tahan dahaganya.
Siapakah agaknya
yang simpan gelas beliau itu sampai sekarang?
Walau
bagaimanapun saya tidak pernah mendengar sepatah beliau bersungut dengan
masakan Mok, walaupun beliau suka memakannya ataupun tidak menyukainya.
Bahagian [3]
https://pondokrahmat.blogspot.com/2021/04/salor-pok-chu-leh-merawat-orang-sakit.html
Pondok Rahmat
Pasir Tumboh, KB.
24 April 2021/
12 Ramadhan 1442
0 comments:
Post a Comment