SELALULAH PANDANG KE BAWAH

>> Sunday, April 19, 2020





SELALULAH PANDANG  KE BAWAH!
APA ADA DI SITU?



Beginilah keadaan mayapada ini.


Ada tinggi, ada rendah; ada besar, ada kecil; ada banyak, ada sedikit; ada betina, ada jantan, dan ada atas ada bawah. Andainya tidak ada salah satunya, maka tidak adalah kedua-duanya: tiada kanan, tiadalah kiri; tidak ada atas, maka tidak adalah bawah.


Cuba kita amati kejadian manusia. Walaupun mereka sama-sama 
makhluk manusia, tapi antara manusia itu banyak mempunyai perbezaan, bukan sahaja dalam rupa paras tapi juga dalam aneka bidang kehidupan yang luas terbentang, selebar bumi dan langit, yang membuktikan mereka itu manusia dan ciptaan Allah.


Segala perbezaan ini bukan kehendak atau bikinan manusia sendiri, tapi ianya ditetap atau ditentukan oleh Maha Pencipta, Allah sendiri terhadap ciptaan Nya. Ia meliputi dalam pembahagian nasib dan takdir hamba-hamba Nya itu dalam melayari kehdiupan di dunia yang fana ini.


Ada oran,g bernasib baik kerana mempunyai kedudukan yang mulia di sisi masyarkat, menyandang jawatan mewah atau tinggi; ada orang mempunyai tempat kediamannya yang mewah, kenderaan yang mewah, malah serba mewah.


Tapi sebaliknya ada pula manusia yang mengalami kehidupan yang susah, malah melarat hidupnya, kecil pendapatannya, dan  melarat hidupnya.


Ada orang sihat walfiat fizikalnya, tidak disentuh oleh penyakit, tapi sebaliknya ada pula orang tidak sihat, atau  kurang sihat malah ada yang menderita sakit.


Bagi sesetengah orang mereka tidak merasa puas hati dengan keadaan berbeza seperti ini di mana mereka  merasa mereka  berada di sebelah bawah atau pihak yang tidak menggembirakan, terutama dari segi pembahagian rezeki.


Sedangkan yang menentukan segala-galanya dari sejak awal dan akhir nasib manusia dari dunia hingga akhirat adalah Allah. Tidak ada sesiapa yang campur tangan dalam merangka masa hadapan dan nasib manusia selain dari Allah. Takdir Allah. Allah mempunyai kuasa mutlak dalam semua perkara.


Inilah maksud dari firman Nya:

“Yang memiliki kerajaan langit dan bumi, tidak mempunyai anak, tidak ada sekutu bagi Nya dalam kekuasaan Nya, dan Dia menciptakan segala sesuatu, lalu menetapkan ukuran-ukurannya dengan tepat”. Al-Furqan [25]: 2.


Biasanya objek yang sering menimbulkan rasa ketegangan dan rasa ketidakpuasaan hati kepada manusia adalah berhubung dengan rezeki atau pendapatan mereka yang mereka anggap tidak memadaai. Tegasnya perkara yang menjadi masaalah itu adalah masaalah keduniaan belaka.


Jarang orang merasa tidak puas hati kerana tidak berpeluang pergi ke mesjid atau ke surau, tidak mampu untuk banguna solat malam, atau tidak berdaya untuk bersedekah atau menderma, atau tidak mampu memberi kerjasama dalam pembangunan masyarakat.
Mereka merasa tidak puas hati kerana tempat kediaman mereka yang kecil dan sempit, di gobak-gobak atau di rumah-rumah pangsa yang kedudukannya tidak terjejak di bumi.


Kenapa si fulan itu nasibnya lebih baik dari aku, ada kereta, duduk di rumah banglo, sedangkan aku masih begini juga berada ditakuk lama? Soalnya pada diri sendiri berulang-ulang kali tanpa henti-henti.


Inilah salah satu daripada akibat selalu memandang ke arah yang tinggi atau ke atas dan tidak mahu memandang ke bawah. Maksud memandang ke atas itu ialah memandang orang yang  nasibnya lebih baik daripada mereka, orang yang mempunyai pendapatan yang lebih tinggi dan seumpamanya yang menyebabkan jiwa mereka menjadi merana dan binasa dan rosak,  


Justeru itulah manusia perlu sentiasa memandang ke bawah, ke arah orang yang lebih rendah hidupnya dari mereka. Bukan melihat ke rumah banglo, tapi ke rumah setinggan, bukan melihat ke rumah pangsa, tapi melihat ke bawah jambatan, bukan melihat orang makan di kedai-kedai makan mewah, tapi ke pinggir-pinggir jalan dan di kakilima di mana manusia berebut-rebut makanan.
Ada pesanan Rasulullah saw bermaksud,


-Lihatlah kepada orang di bawah kamu dalam masalah dunia, dan janganlah melihat orang yang berada di atas,  sebab perkara itu lebih baik. Janganlah kamu meremehkan nikmat yang telah Allah kurniakan kepada kamu semua.


Dengan berbuat demikian insyaAllah akan terbuka hati seseorang  untuk sentiasa mengucap syukur kepada Allah dan memuji Nya kerana kurniaan nikmat Nya itu walaupun kecil dan sedikit. Yang disyukuri pemberinya iaitu Allah dan bukannya nikmat kurniaan Nya itu.


Orang yang sentiasa memandang ke atas itu hatinya tidak tenang, serabut, tersumbat, selalu marah-marah dan berdendam kesumat, dan iri hati yang boleh memusnahkan dirinya sendiri. Jika dia melihat orang memiliki kereta besar dan mewah, atau tinggal di rumah besar, hatinya  akan digelojak oleh rasa tidak puas hati, hasad dan dengki untuk mendapat nikmat yang serupa. Apa lagi kailnya hanya panjang sejengkal tapi lautan yang dalam hendak diduganya.


Tapi dengan merenung ke bawah, melihat orang-orang yang lebih rendah darinya, boleh menimbulkan rasa keinsafann, dan membuat hati menjadi aman dan tenteram, tenang dan dingin, kerana insaf mengingatkan bahawa ada lagi orang yang lebih payah dan susah darinya. Kalau dia makan nasi dua kali sehari, ada orang yang makan sekali sehari ataupun tidak makan langsung.


Dengan itu dapat menguatkan peribadi aseseorang menjadi seorang Mukmin yang cekal dan tabah dalam menghadapi berbaga-bagai godaan cabaran dan pahit getir yang diduga dan tidak diduga yang akan menimpa sepanjang hidup seseorang.


Yang menentukan rezeki, nasib dan takdir seseorang adalah Allah SWT yang Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana. Allahlah yang mengatur semuanya. Manusia hendaklah reda dengan apa sahaja kurniaan Allah Taala kepadanya.



Allah berfirman:

-“Katakanlah, “Sungguh, Tuhan ku melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan membataskannya [bagi siapa yang Dia kehendaki] , tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”. Saba’ [34]: 36. [bagi siapa yang Dia
Dan:


-“Dan tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan membatasinya bagi siapa yang Dia kehendaki]. Sesungguhnya pada demikian itu terdapat tanda-tannda  [kekuasaan Allah] bagi kaum yang beriman”.az-Zumar [39]: 52.Oleh


Oleh itu sabarlah andainya jika seseorang merasa tidak selesa dengan suasana kehdiupannya hari ini, sambil berikhtiar dan berdoa untuk memperbaiki keadaan yang tidak menyenangkannya itu, kalau benar demikian, dan bukannya merupakan dorongan nafsu yang sentiasa lapar dan  bergelojak inginkan, keistimewaan, kesedapan dan kelebihan.


Dalam hal ini jangan sama sekali berburuk sangka kepada Allah Taala, dengan beranggapan Allah itu tidak adil, tidak sayang kepadanya, Allah itu pilih kasih dan sebagainya lagi. Kerana Allah itu tidak zalim dan kejam terhadap hamba-hamba Nya.
Allah berfirman:


“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya dipikul olehnya”. Al-Baqarah [2]:286.


Terimalah hakikat bahawa apa yang menimpa itu semuanya merupakan ujian dari Allah untuk diberi ganjaran yang lebih besar di dunia dan di akhirat jika seseorang itu berjaya menghadapi ujian itu dengan mendapat markah yang terbaik.


Justeru itu seseorang mestilah berbaik sangka kepada Allah dengan apa sahaja takdir, iaitu ujian yang menimpa ke atasnya. Andainya berjaya menghadapinya dengan wajar, dia akan dikurnikan darjah yang tinggi di sisi Allah.


Ingatlah juga, bahawa segaka kemegahan, kemewahan, kebendaan dan harta dunia ini jika tidak dikawal dengan baik akan menimpakan kesan jelek kepada peribdi dan jiwa seseorang. Justeru itu sentiasalah berhati-hati supaya tidak terpedaya dan terjerumus ke lembah bencana.


Justeru itu andainya seseorang itu memperolehi sedikit daripada apa yang diharap-harapkannya maka bersabarlah, dan kiranya  apa yang diperolehi itu  memadai atau berlebihan bersyukurlah.
Biasakanlah diri dengan bergembira dan bersyukur dengan apa  sahaja  yang  diperolehi atau dimiliki, tanpa mengira sedikit atau banyak, itulah kurniaan Allah kepadanya.


Selalulah bersikap memandang ke bawah, dan jangan suka memandang ke atas berkaitan dengan harta dan kemudahan di dunia ini, kelak akan tersesat dalam hidup yang akan menimpa bencana ke atasnya.


Dalam ayat berikut Allah Taala jelaskan bahwa kehidupan di dunia ini tidak patut sama sekali dijadikan matalamat atau tujuan utama seseorang, kerana kehidupan akhirat lebih penting dari kehidupan dunia yang fana ini:


-“Ketahuilah bahawa [yang dikatakan] kehidupan dunia itu tidak lain melainkan [bawaan hidup yang berupa semata-mata] permainan dan hiburan [yang melalaikan] serta perhiasaan [yang mengurang] juga [ bawaan hidup yang bertujuan] bermegah-megah di antara kamu [dengan kelebihan, kekuataan dan bangsa dan keturunan] serta berlomba-lomba membanyakkan harta dan anak-pinak;


[“Semuanya iitu terhad waktunya] samalah seperti hujan yang [menumbuhkan tanaman yang menghijau subur] menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanam-tanaman itu bergerak segar [ke suatau masa yang tertentu], selepas itu engkau melihatnya berupa kuning;


“Akhirnya ia menjadi hancur bersepai, dan  [hendaklah diketahui lagi, bahawa] di akhirat ada azab yang berat [disediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu, dan [ada pula] keampunan besar serta  keredhnaan dari Allah [disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat].


“Dan [ingatlah bahawa] kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orng-orang yang terpedaya”. Al-Hadid [57]:20.



Pondok Rahmat,
19 April, 2020/
25 Syaaban 1441.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP