SEBELUM MENGENAL ALLAH

>> Monday, April 13, 2020





SEBELUM MENGENAL  ALLAH



Ramai makhluk Allah,  khususnya manusia berusaha keras untuk mengenal Allah dengan lebih dekat dan mendalam, tapi bukan semua mereka berjaya mencapai matalamatnya.

Ini berlaku mungkin kerana beberapa sebab yang tertentu, seperti kita tidak mengamalkan cara yang sebaik-baiknya, seperti lupa bahawa untuk mempercaya sesuatu atau beriman kepada sesuatu itu kita terlebih dahulu hendaklah mengetahui tentang perkara yang kita hendak percaya atau cintai  itu.

Tanpa pengenalan, atau mengetahu sesuatu ataupun mengenali  seseorang atau sesuatu kita maksudkan itu, maka tentulah sukar kepada kita untuk mencintai, menyayangi dan  menanam rasa penuh kasih sayang dan kemesraan kepadanya.

Kita juga hendaklah ingat bahawa mengenal Allah tidak sama dengan mengenal benda-benda di alam ini, seperti mengenal makhluk, kerana adanya perbezaan yang jauh antara zat Allah dengan segala makhluk di alam ini.

Dalam perkara mengenal Allah kita diperintah supaya membuat panduan kepada Kitab Suci al-Quran, Hadis-hadis Rasulullah saw dan  dengan menggunakan akal fikiran yang sihat dan waras.

Rasulullah saw berabda,

“Berfikirlah kamu kepada kejadian-kejadian Allah, tatapi janganlah kamu berfikir tentang zat Allah, kerana kamu tidak akan berkuasa berbuat demikian”.

Orang Islam yang beriman, dan beribadat kepada Allah dengan tulus ikhlas adalah orang yang benar-benar Mukmin.

Sebelum kita meneroka lebih jauh ke alam ke keruhanian  adalah lebih baik kita mengenali siapakah Allah itu, apakah sifat-sifat Allah itu yang patut kita ketahui.

Antara sifat-sifat Allah yang wajib dipercayai atau diimani adalah:

Wujud Allah itu wajib ada dan tetap ada, justeru itu mustahil Allah itu tidak ada. Akal orang-orang yang waras tidak dapat menerima bahawa Allah itu tidak ada.

Banyak tanda-tanda yang membuktikan bahawa Allah itu ada dan tetap ada.
Adanya alam ini adalah bukti yang nyata tentang adanya Allah Taala itu. Allah Maha Pencipta alam yang luas ini, dan dipenuhi dengan berbagai-bagai makhluk yang hidup dan yang mati, yang bergerak dan tidak bergerak, seperti langit, bumi, matahari, bulan, bintang, manusia, haiwan dan pokok-pokok.

Bagi orang-orang yang waras, tidak mungkin atau tidak masuk akal mereka sama sekali alam yang begini luas, tersusun dengan begitu cantik, teratur dan rapi terjadi dengan sendirinya tanpa penciptanya.

Bolehkah baju yang sedang kita pakai sekarang  ini terjadi dengan sendiri, tanpa tukang jahit yang menjahitnya, atau demikian juga dengan selipar atau kasut yang kita pakai di kaki ini terjadi dengan sendirinya tanpa pembuatnya?

Demikian juga motokar  tidak  akan ada, jika tidak ada pembuatnya dan tidak akan berjalan  jika tidak ada pemandunya.

Mustahil semuanya itu terjadi dengan sendiri tanpa pembuatnya.
Justeru itu, alam ini adalah bukti yang jelas menujukkan adanya Allah SWT Maha Pencipta itu. Alam dengan segala isinya tidak akan wujud jika Allah tidak ada.

Di samping itu, banyak pula ayat-ayat suci al-Quran yang menegaskan tentang adanya Allah Maha Besar itu, antaranya:

-Al -‘an’am [6]: 10-Lukman [31] :25-Sad [38]: 65.

Dan
-“Tiada Tuhan melainkan Dia”; Hud [11]: 14.

Allah wujud sejak  Sediakala. Kewujudan Allah tidak serupa dengan kewujudan makhluk, kerana Allah itu telah ada sejak sediakala lagi, iaitu tidak mempunyai permulaan kerana itu ia juga tidak mempunyai tahun kelahiran seperti manusia di samping Allah jugs   tidak ada kesudahan atau pengakhiraannya

Allah berfirman:
-“Dialah Yang Maha Pertama dan Dialah Yang Maha Akhir”. Al-Hadid [57]; 3

Maksud Yang Yang Maha Pertama itu ialah  yang pertama sekali wujudnya dan Yang Maha Akhir itu maskudnya ialah Allah itu kekal buat selama-lamanya.

Andainya Allah itu tidak wujud sejak sediakala lagi, maka tentulah Dia kena jadi seperti makhluk juga, maka dengan itu  sudah tentu ada permulaannya.

Kalau Ia kena jadi, sudah tentu ada permulaannya, dan bila ada permulaan, maka sudah tentu Ia bukan Allah.

Wujud Allah ini tiada permulaannya, tegasnya ia tetap sediada.
Kalau makhluk saperti manusia ini berasal dari tiada, kemudian baru ada, maka Allah tidak begitu, ia tidak bermula dengan tiada, kerana Ia telah sedia ada.

Kalau Allah itu bermula dengan tiada, ertinya Ia bukan Tuhan, sebab Ia pun kena jadi, maka setiap yang kena jadi atau dijadikan itu bukan samasekali Tuhan.

Justeru itu kita wajib percaya bahawa Allah sediakala dan azali lagi sebagai Maha Pencipta Alam ini.

Allah itu kekal atau baqa’. Allah itu mestinya kekal abadi, ia tidak rosak atau binasa atau punah buat selama-lamanya.
 Mustahil Allah fana atau binasa.

Justeru sesuatu yang rosak, punah atau binasa itu  bukanlah Tuhan.
Patung-patung atau ukir-ukiran bukan Tuhan, kerana ia buatan manusia yang mesti rosak, punah dan binasa. Malah Islam mengharamkan menyembah patung-patung sebagai kongsi Tuhan.

Manusia atau apa-apa makhluk sekalipun bukan Tuhan tanpa sifat kekal, dan mesti akan rosak dan binasa bila ketentuan masanya telah tiba nanti.
Di dalam al-Quran terdapat ayat-ayat yang menegaskan bahawa Allah itu kekal dan tidak binasa sekalipun segala isi alam telah hancur dan musnah.
Al-Hadid [57]:3; - Al-Qasas [28]: 88

Dan :
-“Semua yang berada di atas bumi pasti binasa. Dan hanya zat Allah yang kekal, brsifat kebesaran dan kemuliaan”.Ar-Rahman –[55]: 26 & 27.

Allah itu berlainan. Allah itu tidak serupa dengan apa-apapun, seperti tidak serupa dengan makhluk yang memang ada permulaannya atau kena jadi ini, baik dari segi zat, sifat atau perbuataannya.

Mustahil Allah serupa dengan yang baru, malah tidak serupa dengan apapun.

Allah itu bukan benda atau bersifat kebendaan.
Sedangkan makhluk itu terdiri dari benda dan ada mempunyai sifat, seperti makhluk manusia.

Tentulah tidak serupa antara pembuat baju dan si pembuat baju, atau antara tukang jahit dan barang yang dijahitnya.

Ada orang yang mengamal ilmu makrifat berkhayal mengatakan Allah itu muncul seperti cahaya dalam masa mereka sedang beribadat, maka itu bukanlah Allah yang sebenarnya. Andainya Allah itu bersifat serupa dengan makhluk, maka sudah tentu ia brsifat lemah dan kekurangan, maka itu bukan Allah.

Andainya Ia tidak boleh berdiri sendiri atau bergantung atau bergantung kepada sesuatu yang lain, maka sudah tentu ia bukan Allah.
Ayat-ayat al-Quran tentang berlainanya Allah dengan yang lainnya:
An-NahAn--An-Nahl [16]: 17/74; As-Shuraa[42]-11

Dan
-“Dan tiada sesiapapun sebanding dengan Allah”. Al-Ikhlas [114]: 4

Allah itu bersendirian. Allah itu berdiri sendiri , atau bersendirian, yang bermaksud tidak bergantung atau yidak menumpang. Justeru kalau Ia bergantung atau menumpang, Ia bukan Allah, kerana Allah itu berdiri sendiri.

Allah tidak berkehendak atau bergantung  atau memerlukan kepada sesuatu pun, seperti Allah tidak mermerlukan ruang atau tempat, kerana Allah bukan benda dan makhluk. Allah mempunyai sifat yang sempurna.

Allah tidak seperti manusia yang hidupnya bergantung, atau menumpang kepada benda-benda lain untuk hidup, seperti tempat, udara, air dan sebagainya yang dijadikan Allah untuk hidup.

Kalau tidak boleh berdiri sendiri atau bergantung kepada yang lain, maka sudah tentu ia bukan Allah.

Allah menciptakan langit dan bumi, tapi tidak memerlukannya, Allah menjadikan manusia, malaikat dan jin tapi tidak memerlukannya, Allah mencipta udara, cahaya dan air tapi tidak memerlukannya sebagaimana manusia memerlukannya.

Allah itu berdiri sendiri tidak memerlukan apa-apa dari hasil ciptaan Nya.
Zat Allah tidak memerlukan tempat, kerana Allah bukannya bersifat, kerana sesuatu yang bersifat berhajat kepada tempat tumpangannya.

Allah tidak memerlukan sesiapa untuk mengadakannya, kerana Ia bukan benda baru, tapi Qadim.

Allah memerintah manusia supaya beribadat kepada Nya, tapi untuk faedah manusia itu sendiri dan bukannya untuk Allah sebagai bukti kehambaannya kepada Allah.

Allah berfirman:
“Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh pahalanya untuk dirinya sendiri dan berangsiapa membuat jahat, maka dosanya atas dirinya sendiri. Dan Tuhan mu tidak sekali-kali menzalmi hamba Nya”. Fusilat: 56


Allah itu tunggal. Allah itu esa atau tunggal, idak berbilang-bilang atau tidak  lebih dari satu, seperti dua, tiga dan empat, sumpamanya ada Tuhan di langit dan Tuhan di bumi.

Esa pada zatnya, sfatnya dan perbuataannya.

Mustahil Allah itu berbilang-billang zatnya, sifatnya atau perbuatannya atau fiilnya.

Kalau Allah itu terlebih dari satu, dua, dan tiga umpamannya, maka ada beberapa kemungkinan boleh berlaku.

Pertama mungkin ada saling bekerjasama antara tuhan-tuhan itu, membantu atau tolong menolong dalam melakukan sesuatu.

Berkongsi dalam melakukan sesuatu bukan Allah tapi makhluk.
Atau sebaliknya mungkin berebutan kuasa antara Tuhan-tuhan itu, umpamanya Tuhan pertama ingin melakukan sesuatu tapi tidak dipersetujui oleh Tuhan yang satu lagi.

Tuhan pertama ingin melakukan sesuatu dalam rupa bentuk yang dkehendakiNya, tapi mungkin tidak dipersetujui oleh Tuhan 2 dan Tuhan 4.
Akibatnya berlakulah persengketaan antara tuhan-tuhan itu kerana perbezaan pendapat.

Kalau begitu jadinya, maka semuanya bukan Allah yang mestinya Esa atau tunggal. Malah semuanya akan rosak dan binasa, termasuklah alam.
-Al-Ambia:22, At-Taubar 31; Al-Mukminun :91

Dan:
“Maha Suci Tuhan,Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa lagi perkasa”. Az-Zumir :4.

Allah hidup. Allah itu wajib hidup atau mesti hidup, kalau tidak hidup atau mati Ia pasti bukan Allah.


Tidak masuk akal sama sekali jika dikatakan Allah tidak hidup, kerana segala kehidupan yang ada ini ciptaan Allah belaka.
Mustahil Allah itu mati.

Bagaimana Allah itu tidak hidup, kalau ciptaan nya, seperti manusia  hidup?

Hidup Allah tidak serupa dengan hidup makhluk, seperti manusia dan haiwan, yang hidupnya bergantung kepada  perantaran, seperti daging, darah dan nafas, dan ada permulaan dan ada kesudahannya. Tapi hidup Allah tidak bergantung kepada sebarang perantaran dan tidak bermula serta tidak berkesudahan atau berakhir.

Dalam Kitab Suci Al-Quran ada ayat-ayat yang menegaskan tentang Allah itu hidup;

-Al-Furqan [25]: 58; An-Najm [53]: 44; Al-Mulk [67] : 2. Ghafir [40] :65; Taha [20]: 111
Dan:

-“Dialah yang hidup tiada Tuhan melainkan Dia”.-  

Allah mengetahui. Allah mengetahui semua  dengan lengkap segala perkara, kecil atau besar, di dalam atau di luar, di atas atau di bawah, dalam terang atau dalam gelap; kerana semuanya ciptaan Allah.

Tidak ada sesuatupun yang tersembuyi daripada ilmu Nya.

Dia mengetahui berapa banyak ikan di laut, berapa banyak haiwan di rimba, dan berapa banyak pokok-pokok di hutan. Ia mengetahui sesuatu sebelm lagi adanya, dan mengetahui sesuatu sebelum berlaku, sedang berlaku dan sesudah berlakunya.

Ilmu Allah itu tidak didahuli oleh tidak tahu,  Ia tidak pernah lupa, dan tidak pula terikat oleh masa dan tempat seperti makhluk manusia.

Mustahil Allah itu jahil atau tidak mengetahui.

Allah mengetahui apa yang telah berlaku, yang sedang berlaku dan mengetahui apa yang akan berlaku.

Di dalam kitab suci al-Quran terdapat ayat-ayat yang menunjukkan Allah itu mengetahui:

-Al-‘An’am [6]: 3/50; - Al-Mujadila [58] : 7;- Yunus [10] :61
Dan

-“Sesungguhnya Allah maha mengetahui segala sesuatu”. Al-Baqarah [2]:231.

Allah berkuasa atau mempunyai qudrat. Allah Maha Kuasa. Semua perkara  yang  ada, baik yang nampak atau tidak nampak, kecil atau besar adalah   hasil ciptaan Allah Taala belaka.

 Allah mempunyai kuasa yang mutlak, justeru tidak bergantung kepada apa-apapun , untuk mengadakan atau meniadakan sesuatu, meniada atau mengekalkan sesuatu yang dikehendaki Nya tanpa batasan.

Kuasa Allah tidak terbatas atau bertara dan tidak dapat dibandingkan.
Mustahil Allah  itu lemah atau tidak berkuasa.

Tidak ada sesuatu pun yang ada atau berlaku di luar dari kuasa atau ciptaan Allah, baik kecil ataupun besar, baik nyata ataupun tidak nyata.

Allah berfirman dalam al-Quran tentang diriNya yang berkuasa itu.
Al-Mu’minun [23]: 80; Al-‘An’am [6]:6. An-Nur [24]: 44.
Dan:

-“Sesungguhnya Allah berkuasa atas segala-galanya”.  lAl-Baqarah [2]: 20.

Allah itu berkehendak. Allah Itu mempunyai kehendak atau kemahuannya sendiri yang bebas, Ia menentukan segala sesuatu yang dikehendaki Nya, tanpa paksaan atau halangan sesiapapun.

Setiap perkara yang berlaku adalah mengikut kemahuan Allah sendiri, bukan diperintah atau dipaksa dan bukan juga berlaku dengan cara tidak sengaja. Segala-galanya mengikut kehendak  Allah, dan Ia menentukan samada hendak menjadikan atau meniadakan.

Semua perkara berlaku dengan kehendak Allah, tegasnya tidak ada sesuatu pun yang berlaku tanpa kehendak Nya.

Namun begitu, ia berlaku bukanlah bererti bahawa Tuhan  prlukan sesuatu itu untuk diri Nya.

Demikian juga Allah tidak membuat sesuatu tanpa tujuan atau sewenang-wenangnya, tapi dilakukan dengan aturan-aturannya dan hikmatnya yang tersendiri dengan sifatnya Yang Maha Bijaksana.

Dalam al-Quran ada beberapa ayat yang menunjukkan Allah itu berkehendak atau  beriradat:

-Yasin [36] :82; Al-Qasas: [28]: 68; Al-Imran [3}:26; Ash-Shura 42: 49.
Dan:-

-“Dan Allah membuat apa yang Ia kehendaki”.A Al-Buruj [85]: 16,

Allah itu mendengar. Allah mendengar segala-galanya baik berupa suara, atau tidak berupa suara.

Ia mendengar segala yang ada di alam ini, di mana dan dalam keadaan apa sekalipun. Seekor semut hitam yang merayap pada malam yang gelap gelita Allah mendegar dan melihatnya.

Malah Allah mendengar apa yang tidak berucap oleh manusia, merupakan keluhan hati atau ratapan jiwa dan sebagainya.

Maka mustahil Allah itu tuli.

Tapi Allah mendengar tidak serupa dengan makhluk mendengar, tanpa telinga seperti manusia, Ia mendengar dengan cara yang layak bagi Allah.
Allah berfiman:

“-Janganlah kamu takut sesungguhnya Aku bersama kamu berdua, Aku sentiasa mendengar dan melihat”.Taha:46.

Allah melihat. Allah melihat tapi tidak melihat dengan mata seperti makhluk.

Allah sentiasa melihat baik dalam terang atau dalam gelap, malam atau siang, halus atau kasar, berwarna atau tidak berwarna.

Allah sentiasa melihat segala hasil ciptaan Nya di mana sahaja benada-benada itu berada.

Allah melihat bukan dengan mata seperti makhluk, tapi dengan cara yang layak bagi Allah.

Dalam Kitab Suci al Quran Allah menerangkan sifat-sifat Nya yang mendengar dan melihat itu:

-Al-Mujadila [58] :1; Al-Imran [3] :181, Az-Zukhruf [43]: 80. Al-Kahf: [18]: 26
Dan:

-“Buatlah kerja yang saleh, sesungguhnya Aku melihat apa yang kamu kerjakan”. Saba’:11

Allah berkata-kata. Tuhan berkata-kata, tapi tidak seperti makhluk tanpa huruf dan suara atau kata-kata.

Setiap bangsa mempunyai bahasa mereka masing-masing yang kebanyakannya tidak difahami oleh bangsa yang lain.

Haiwan-haiwan juga mempunyai bahasa mereka masing-masing, tapi dengan bahasa yang tidak difahami oleh kita manusia.

Allah berkata-kata tidak seperti manusia menggunakan mulut, lidah bibir, tidak terdahulu dan terkemudian, dan tidak salah dan silap seperti manusia.
Allah berkata-kata , memberi perintah, larangan dan hidayah kepada  makhluk dengan caranya yang tidak dapat difikirkan oleh  manusia, seperti manusia tidak mengetahui zat Allah.

Kitab suci al Quran itu adalah kata-kata Allah yang disampaikan oleh Jibrail kepadaa Nabi Muahammad saw untuk disampaikan kepada seluruh alam.

Mustahil Allah itu bisu atau kelu

Ayat-ayat Suci al Quran yang menjelaskan Allah itu berkata-kata:
-Al-‘A’raf [7]:145; Ash-Shuraa [42]-51; Al-Kahf [18]: 109; Lukman [31]:27.

Dan:
-“Dan Allah berkata-kata dengan Musa dengan firman”. An-Nisa’- [4] :164

Sekian, semoga memberi manfaat jua kepada pemabca.



Sumber:


-Asas Tauhid- Jabatan Hak Ehwal Agama Islam Kelantan.

-Pelajaran Amalan Islam Sehari=hari – Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan.

-Pelajaran Tauhid dan Fiqah- Majlis Agama Islam Dan Adat Istiada Melayu Kelantan

Awalluddin Sifat Dua Puluh-Klang Boon Center

Al-Islam - -Prof. M. Hasbi Ash-Shiddieqy- Bulan Bintang, Djakarta.


Pondok Rahmat:
13 April 2020/
19 Syaaban 1441

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP