KASIH IBU SEPANJANG ZAMAN

>> Friday, April 24, 2020




KASIH IBU SEPANJANG ZAMAN




SEPERTI  lumrah, menjelang Ramadhan yang akan dijejaki oleh Syawal ingatan kepada kampung laman yang telah ditinggalkan sepi sejak sekian lama menyebak di dada.


Dan hari ini kita telah berada di awal Ramadhan 1441 [2020] yang menabur seribu rahmat.


Terkenangkan ayah bonda, adik beradik, saudara mara, sahabat handai membanjiri ingatan dalam hati  yang telah pun sebak dengan kerinduan.






Lebih mengharu bila tergambar sebuah rumah kayu yang besar, bertiang cengal, laman yang luas dan dihiasi dengan pokok-pokok duku sekitarnya..... Di rumah itulah kami dilahir, dibesar dan dididik menjadi manusia, tapi sayangnya rumah nostalgia itu telah  roboh dan hancur bersemadi dengan bumi.


Di rumah itulah ibu disinggahkan buat sementara untuk dipersiapkan jenazahnya sebelum diusung ke tanah perkuburan yang berdekatan.


Dukanya hati ini mengenanginya. Di rumah kayu itulah kami dan adik beradik dibesarkan oleh ibu, seorang ibu yang pengasih dan penyayang, yang telah berjaya melahirkan sembilan pewaris yang kini merupakan generasi keempat.


Ibuku, Maimunah Ismail seorang Hawa yang gigih dalam hidupnya berjuang membantu keluarga dalam pembangunan ekonomi untuk membesar dan mendidik anak-anak yang semuanya kini telah berjaya dalam mewarnai hidup masing-masing.


Dalam anak cucunya beliau dipanggil Mok Munah, dan di kalangan orang ramai beliau dikenali dengan panggilan Mak Su Munah.


Hati ini terasa hibanya bila terkenangkan ibu ............ Anakanda harap bonda telah memaafkan kami semuanya sebelum bonda berlepas pulang dulu, ......


Didoakan semoga bonda dan ayahanda sentiasa berada di bawah payung naungan rahmat Allah yang  tidak berhujung.


PERTTEMUAN TERAKHIR


Saya  rasa semua adik beradik yang ada pada masa itu merasa berat hati kerana tidak dapat bertemu  mata dengan ibu sebelum beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir.



Ibu mempunyai sembilan orang putera dan puteri, yang sulung Gemulah Khadijah [Mek Mek Jah], Gemulah Shafiee [Abang In}, panggilannya Ayah Ngah, Gemulah Ariffin panggilannya Ayah Fin, Zubaidah panggilannya Cik Dah, Mohd Zain panggilannya Alang, Gemulah Sofiah panggilannya Cik, Maarof panggilannya Ayuh atau Anjang, Shamsuddin panggilannya Pok Din dan Siti Maryam panggilannya Su Yam.


Ibu pada masa meninggal itu tinggal bersama anaknya yang kelapan, Pok Din yang tinggal di Alor Lintang. Terengganu.






Katanya, dia pun tak sempat bertemu dengan ibu, kerana waktu itu dia berada di pejabat dan sedang bertugas. Katanya sebelah paginya, sebelum pergi bekerja, ibu kelihatan sihat-sihat sahaja. Tapi tengah hari itu, dia mendapat panggilan telefon dari rumahnya bahawa ibu berada dalam keadaan yang kritikal.


Dia lalu bergeggas pulang. Tapi bila sampai  di rumah ibu masih belum sedar, doktor yang datang kemudian mengesahkan bahawa ibu baru pergi ke pangkuan Ilahi. Pok Din merasa kecewa kerana dia terlewat beberapa minit sahaja untuk bertemu dengan ibunya sebelum ibunya berlepas pergi buat selama-lamanya. Waktu itu isterinya iaitu menantu ibu yang dipanggil Cik Yah seorang sahaja berada dan melayan ibu.


Saya pula yang  hanya tinggal di Kota Bharu petang itu berada di rumah anak saudara, Moh [Fatimah Ibrahin] anak kepada Mek Mek Jah [Khadijah] anak sulung ibu kerana menghadiri majlis pertunangan salah seorang anak perempuannya. Saya hadir bersama isteri, Allahyarhmah Asiah [Che Yah] ketika itulah kami mendapat penggilan telefon ibu telah tiada.


Akasnya tidak ada sesiapa anak ibu, baik lelaki atau perempuan yang sempat bertemu ibu menjelang kematiannya yang tidak diduga-duga itu.


Semoga Allah sentiasa cucuri rhmat ke atasnya.


Adik saya, Ayuh merasa hampa dengan kejadian ini. Dan Inilah luah hati beliau setelah beberapa tahun ibu berlalu terhadap  peristewa tersebut yang amat memilukan hatinya.


Dari Ayah Arof- Anjang


“Ayuh pun nak sebut hok sama juga sebab Alang
tertinggal. Satu lagi iaitu terlur itik rebus lembek cicah budu dengan lada solok.


Agak terkilang sebab sehari sebelum mok meninggal sepatut berjumpanya di Alor Lintang. Dah beritahu melalui telefon . Tapi  sayang terpaksa pulang ke KL  segera atas arahan MARA.


Esoknya semasa sedang mesyuarat di MARA  HQ  terima telefon dari Alur Lintang  Mok sudah pulang ke rahmatullah. Hancur luluh prasaan tapi redha.


Mesyuarat dihentikah seketika untuk ahli mesyuarat sedekah Al-Fatihah. Kemudian pengumuman dibuat  ke seluruh MARA  HQ makluman  berita sedih  serta semua kakitangan memabca Surat Al-Fatihah.


Urusan balik agak terlambat sebab Munyati sekolah petang di SM Sultan Abdul Samad PJ. Untuk bawa keluar dari sekolah banyak perkara yang perlu dibuat ikut aturan sekolah.


Alhamdulillah lebih kurang pukul lima pagi sampai di Salor dan terus cium muka Mok yang disayangi dengan linangan air mata dan membaca Yasin.


Bila ingatkan hal itu air mata keluar mengalir sampai saat ini.Namun itu adalah ketentuan Allah. Semua kita akan tetap kembali kepada Allah.



Dan ini pula luahan hati cucunya Armawati yang dikenali dengan panggilan Kak Ma:


Satu]


“Che Leh [datoknya] suka letak Kak Ma atas belakang dia...dah lah tinggi.....Last sekali Ka Ma tak kan lupa. Sebelum dia pergi Mekah, Kak Ma demam campak. Dia tinggalkan daun untuk mandi. Kak Ma simpan sampai hancur daun tu”


Dua]


“Kak Ma terima berita [mati] Mok masa kat  ofis. Terus balik Salor guna Jalan Grik. Ayuh tolak dah masa tu. Baca Bismillah banyak-banyak gajah penuh atas jalan. Masa tu Kak Ma baru kawin”.


Tiga]


Kak Ma dok nangis dah ni Ayuh. Ingat kat semua yang dah tak ada”.



Dan ini dari cucunya ,Yah Tanah Merah


“Pernah bersahur di rumah Tok [maksudnya nenek] Tok bangun sahur  bakar daging tu [daging jemur kering]  dulu, bau harum semerbak,  jika ada lemak sedikit pas tumbuk: gegerlah waktu sahur tu, kiri kanan jiran Tok tanya numbuk gapo: Pas goreng koho semerbak: Kenangan lama: Al-Fatihah untuk ahli keluarga yang telah tiada”.


Dua]


“Alfatihah untuk neneknda. Kebanyakan masakan arwah diminati. Jadi untuk tidak hilang ilmu masakan itu kita turuni kepada anak cucu”.



Demikian sekalung  coretan tentang  ibu yang telah berpulang ke rahmatullah.




Saya terkenangkan peristiwa berikut. Pada suatu hari ibu telah beberapa hari bersama kami di Desa Bakti. Pada hari itu, selepas solat Zohor, beliau menujukkan kepada kami beberapa bentuk cincin yang ada padanya.

"Allah banyaknya cincin mok", kata saya.


"Mu nakkah Zain?". Tanya beliau.


Saya tidak menjawab.


Melihat demikian, beliau lalu mencabut sebentuk cincin itu dari jarinya dan berkata, "Nah ambil satu kalau mu nak Zain", lalu meletak cincin itu dalam tanganku.


"Terimakasih", kata saya.


Sejak itu ibu tidak pernah menanya tentang cincin itu.
Tapi pada suatu hari terlintas dalam fikiran saya takut timbul salah faham di kalanan  adik beradik   maka saya serahkan balik cincin itu kepadanya. Dia tidak berkata apa-apa dan keberatan menerimanya. Namun saya serahkan juga............

Sekian.



Sekali lagi didoakan semoga ibu berada di bawah rahmat Allah dan keampunan Nya sepanjang masa.


SESUNGGUHNYA 


Kasih Ibu


Dimna


Kasih Ibu


Bila


Kasih Ibu


Bahawasanya:


Kasih Ibu: 


Kasih Ibu ; Kasih IbuTetap Sepanjang zaman;


dari:


Dunia


Sampai:


Akhirat.


Kasinya ibu


Sepanjang Zaman


Amin!



Pondok Rahmat
Jumaat, 24 April 2020/
1 Ramadhan 1441.






0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP