HARTA;BELANJA SECARA HALAL

>> Sunday, April 3, 2016




HARTA: BELANJA SECARA HALAL




                Pergi Buat Selama-lamanya

KITA dituntut mencari harta secara halal, secara bersih dan mulia, dan tidak bercanggah dengan undang-undang dan hukum-hakam.

Sebaliknya kita dilarang mencari rezeki secara tidak halal, tegasnya secara haram, yakni cara yang bercanggah dengan peraturan, udang-undang dan syara’ atau ketetapan agama. Seperti mencuri, merompak, menyamun, menipu, maksiat, dan korupsi.


Para pelanggar ketetapan tersebut, akan menerima pembalasan yang setempal, mungkin semasa di dunia, dan yang pastinya di Akhirat nanti.


Orang-orang Islam bukan sahaja diperintah mencari harta kekayaan secara halal, tapi juga mereka diperintah supaya membelanjakan harta yang mereka perolehi secara halal itu  secara berhemat dan halal, sebagaimana mereka dituntut semasa mencari rezeki.

Harta yang diperolehi secara halal itupun hendaklah dibelanjakan secara halal pula, iaitu mengikut jalan yang diredai oleh Allah. Dengan berbuat demikian, maka barulah pemilik harta akan mendapat ganjaran yang berkekalan dari dunia hingga Akhirat. Walaupun jasadnya telah hancur di tanah perkuburan,tapi namanya yang baik sentiasa mengharum dan menjdai ingatan sepanjang zaman.


Dengan cara itu harta-harta yang dimiliki oleh seseorang itu akan sentiasa memberi manfaat kepadanya dari hidup sampai ke mati. Antara amal-amal yang baik itu ialah membelanjakan harta  dengan cara yang wajar untuk anak dan isteri, bersedekah, membantu fakir miskin yang amat berhajat kepadanya, memberi sumbangan kepada anak-anak yatim dan sebagainya dari usaha-usha  kebajikan yang mulia dan terpuji.


Justeru dalam membelanjakan harta itu jangan terlalu kurang, sehingga mencapai darjah kikir atau kedekut, dan sebaliknya jangan pula bersifat berlebihan hingga menjadi pemboros. Kedua-duanya merugikan diri sendiri.


Ada orang berbelanja terlalu boros, melebihi daripada perolehan, sehingga berkawan dengan syaitan, menyebabkan kehidupan mereka menjadi purak-peranda dan menderita kesusahan. Sebaliknya si bakhil pula menjadi susah kerana enggan membelanjakan harta mereka untuk kepentingan diri sendiri sekalipun kerana mabuk dengan harta kekayaan. Akibatnya Zakat yang wajib dikeluarkan itupun mereka enggan mengeluarkannya.


Oleh itu sebaik-baik sikap yang perlu diambil ialah berada di jalan tengah. Tidak boros dan tidak bakhil. Bersedarhana adalah tuntutan agama. Ibarat  sebatang galah, di sebelah hujung terletak boros dan sebelah hujung lagi terletak bakhil, maka sederhana adalah terletak di tengah-tengah galah itu, di mana ianya tidak berat ke kanan dan tidak juga condong ke kiri. Seimbang. Tidak berat sebelah. Itulah sederhana.


Allah berfirman, maksudnya:
“Dan orang-orang yang apabila membelanjakan [harta], mereka tidak berlebih-lebihan, dan tidak [pula] kikir, dan adalah [perbelanjaan itu] di tengah-tengah antara yang demikian”. Al-Furqan [25]:67.

Dan:
“Dan janganlah engkau jadikan tanganmu terbelenggu pada lehermu dan jangan [pula] engkau terlalu menghulurkannya [sangat pemurah] nanti kamu menjadi tercela dan menyesal”. Al-Isra’ [17]: 29.


Sebaliknya Allah juga mencela orang-orang yang boros, membazir, menghamburkan harta di jalan yang tidak diredai Allah, berbuat maksiat kepada-Nya kerana menurut tuntutan gejolak hawa nafsu yang tidak terbatas. Pemboros adalah manusia yang tidak bersyukur dengan pengurniaan Allah kepadanya. Allah menyamakan pemboros seperti syaitan yang sangat kafir dengan-Nya.

Allah berfirman, maksudnya:
“Sesungguhnya orang-orang yang pemboros itu adalah saudara syaitan dan syaitan itu sangat ingkar kepada Tuhannya”. Al-Isra’ [17]- 27.


Justeru gunalah harta dengan sebaik-baiknya. Semasa hidup di dunia jangan terpedaya dengan harta dunia. Jangan jadi hamba harta. Celakalah orang-orang yang jadi hamba harta.


Harta yang banyak tidak mejamin kebahagian seseorang. Harta bukannya faktor tunggal sumber kebahagian. Demikian juga bukan kerana harta yang sedikit yang menyusahkan orang. Kerana kebahagian itu terletak pada hati yang tenang dan tenteram, penuh bersalut dengan cahaya keimanan dan ketakwaan.

Harta kekayaan tidak dapat membeli kebahagiaan. Kebahagian tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. Kebahagian bukan barang lelongan. Ia sesuatu yang murni dan luhur. Kebahagian bukan bersifat kebendaan. Kalau tidak semua orang kaya, para hartawan hidup bahagia. Mereka sudah tentun bersedia untuk membelinya walaupun dengan harga yang mahal.

Justeru bukan sedikit orang yang kaya raya, para jutawan, mempunyai kehidupan yang tidak bahagia, hidup mereka tidak tenteram, keluarga kucar-kacir, di antara mereka ada yang menderita penyakit yang kronis, setiap hari hidup berteman ubat, kerana itu tidak bebas menikmati makanan, mempunyai gaya hidup yang terlalu sibuk siang dan malam, kerana wang dan wang. Akibatnya hati tidak tenteram, jauh daripada merasa bahagia.

Setiap hari masa  berlalu. Usia terus larut. Hati gelisah tetap juga resah. Kebahagian yang diharap tidak pernah kunjung tiba. Jiwa makin sangsara. Dan akhirnya tiba-tiba ajal diambil Allah. Maka tinggallah harta dan kekayaan yang menimbun. Dan yang dibawa hanya kain pembungkus jasad yang kaku.

Sesungguhnya dunia ini hanya sementara. Dunia ini bukan tempat yang kaya, kerana ada lagi tempat yang jauh lebih kaya dari dunia ini. Dunia ini bukan tempat yang mewah, kerana ada lagi tempat yang lebih mewah. Dunia ini bukanlah tempat yang indah, kerana ada lagi tempat yang jauh lebih indah. Dunia ini bukan tempat yang sedap, kerana ada lagi tempat yang jauh lebih lazat.

Tapi oleh sebab manusia jenis makhluk yang suka mencari kebajikan daripada sesuatu yang boleh dilihat dengan mata kasar, mencari sesuatu yang dapat dirasa oleh naluri pancaindera kita, maka kita pun menjadi makhluk yang tersesat. Maka kita pun terikat dengan dunia ini, mata kita menjadi buta, dan telinga menjadi pekak untuk melihat dan mendengar sesuatu di sebalik dunia yang nyata ini. Kita jadi lupakan Akhirat yang lebih baik daripada segala-galanya itu.

Akibatnya kita ditimpa kesusahan dan kepayahan dalam hidup. Waktu miskin kita susah kerana kita miskin. Waktu kaya kita susah kerana kekayaan kita. Sebab kerana ruhani kita, batin kita miskin dan papa kedana, dan kalau kita kaya pun kita hanya kaya badani kita sahaja.


Cubalah rasa-rasakan. Bukankah tidak ada perbedaan perasaan lapar yang dirasa oleh orang kaya dengan orang miskin? Tidak ada beza rasa sakit yang ditanggung oleh orang kaya dengan rasa sakit yang ditanggung oleh orang miskin? Tidak ada beza demam orang kaya dengan demam orang miskin? Dan akhirnya kedua-dua, si kaya dan si miskin akan berkahir dengan kematian. Baik yang tinggal di istana emas, atau yang tinggal di gobak usang, ditepi desa yang gersang, yang tidur di tilam yang empuk dengan yang tidur di kakilima-kakilima, semuanya akan berakhir dengan kematian. Sesudah bersemadi beberapa waktu, kedua-dua mayat, si kaya dan si miskin akan berulat dan akhirnya hancur lebur, kecuali anggota yang tertentu. Semuanya sama sahaja kaya atau miskin.


Ingatlah sebaik-baik sahaja seseorang melangkah pintu dan di Padang Masyhar, dia akan ditanya dan diminta pertanggungjawab tentang beberapa perkara, termasuk harta bendanya. 

Baginda Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
“Tidak akan bergerak kedua kaki Anak Adam di hari Kiamat, melainkan sesudah ditanya tentang empat perkara:
Tentang umurnya di mana dihabiskan.
Tentang masa mudanya apa yang sudah ia lakukan.
Tentang hartanya di mana didapati dan ke manakah dicurahkan
Dan tentang ilmunya apa yang sudah dilakukan dengan ilmunya”.
HR:Bukhari.


Lorong Masjid al-Qasimi,
Kg. Kubang Siput, Parit,
Pasir Tumboh, Kota Bharu, Kelantan.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP