SEJARAH TRADISIONAL BERDIKIR BARAT

>> Wednesday, June 12, 2019








SEJARAH TRADISIONAL BERDIKIR BARAT


Mukadimah:
“Adalah memandangkan berlaku perbahasan tentang berdikir batak beberapa keluaran Hiburan, juga memikirkan banyak pembaca  umum tidak mengetahui keadaan dan bagaimanakah  cara-caranya berdikir itu, inilah dihuraikan sebebeapa ringkas.




Timbulnya “Berdikir Batak” ini selepas Peperangan Yang Kedua yang direpolusikan tiga pemerintahan, sebelum perang berdikir asalnya “berzanji” lagu dalam Bahasa Arab. Dalam masa pemerintahan “Dai Tua” dan “Siam” telah direpolusikan  dengan nama “Berdikir Laba” dilagukan dalam Bahasa Melayu diubah pantun dan nyanyiannya. Sesudah kembalinya pemerintahan British dinamakan pula “Berdikiir Barat” kerana terbitnya di Siam Selatan, direpolusikan dari “Berdikir Laba”- diakhirnnya direpolusikan dengan diberi nama “Berdikir Karut”, kerana  lagu dan nyanyiannya  semata-mata yang dikarut semasa dilagakan, kepada mereka-mereka yang tidak mempersetujui  telah jua menamakan  “Berdikir Batak”  kerana setengah daripada nyanyiannya  mencarut melampaui batasan kesopanan


Cara-caranya

Permainan ini kegembiraannya dengan dilaga-lagakan antara satu pasukan dengan pasukan yang lain. Siapakah yang elok lagunya, suaranya merdu, sindirannya tepat menuju musuhnya  itulah keputusannya akan menang.
Satu pasukan adalah terdiri seramai 20 tau 25 orang , hendaknya mengandungi dari orang-orang muda yang cergas tiada cacat tubuh badannya, kerana dalam seramai mereka yang mengambil bahagian itu  ada terdapat kecacatan atau kecederaan  seperti mata buta atau lain-lainnya, musuh yang dilagakan itu  akan mencela pihaknya dengan nyanyian  menuju kepada cacat itu, sehingga ada juga terkadang membawa kepada menangis lantaran kecil hati, semujurnya pergaduhan tidak terjadi tapi dendam kesumat di jiwanya pasti ada selagi tidak ada pembalasan.


Kalau dikira upahan sangat-sangatlah tidak berpadanan dengan keramaian orang yang mengambil bahagiian, wang dari upahan itu kadang-kadang hanya mencukupi dengaan tambang menambang kenderaaan dan sedikit untuk minuman menghilangkan dahaga.


Upahan adalah lebih kurang tiga puluh ringgit atau lima puluh ringgit tapi lantaran kesukaan dengan permainan upahan tidak dipedulikan sangat.
Mulai dijalankan berdikir ini dari pukul lapan setengah hingga ke azan Subuh  dengan tidak berhenti dan berihat. Nyanyain diteruskan bergilir-gilir dari satu pasukan kepada pasukan yang lain.Makin jauh malam semakin enak nyanyiannya kepada telinga si pendengar  disebabkan nyanyain karut dah mula bercorak mengarut. Inilah membawa penuntun bertepuk tangan tidak beredar dari tempatnya membawa ke fajar menyingsing.


Repolusi.... Dari Yang Lain

Umum telah diketahui tiap-tiap benda atau kejadian dalam alam ini yang sudah direpolusikan  adalah membaiki masyarakat dari lemah kepada  baik, buruk kepada elok sebagaimmana ‘rongging” direpolusikan........dengan “joget modern” untuk menepati dengan keadaan masa. Tapi berdikir yang direpolusikan sebaliknya tidak memberi keuntungan kepada Zaman Hidrogen ini kalau diselidiki setiap segi.


Kalau dipandang dari kacamata ilmu kesihatan permainan ini sangatlah merosakkan, sebab orang yang mengambil bahagian dan penuntun semalam-malaman tidak tidur, tidakkah kesihataan menyuruh merihatkan diri dengan tidur sekurang-kurang 8 jam sehari semalam?


Juga ditinjau dari segi ekonomi  dan masyarkat sangat-sangatlah tidak dikehendaki  dan diingini di atas kejadian yang telah saya dapati orang yang mengambil bahagian  berserta penuntun-penuntun sesudah kembalinya dari menuntun  itu tidak meneruskan pekerjaannya masing-msing sebagaimana biasa- buruh yang menoreh getah tidak akan menoreh di pagi ini biarpun harga getah melambung tinggi demikian jua yang membajak sawah  berhenti dari membajak  disebabkan mengantuk, letih dan tenat sehari-harinya terbaring di tempat  tidur dengan meniggalkan segala-gala kerja. Tidakkah keadaan  sebagai ini merugikan kedudukan masyarakat dalam zaman kebangunan?


Adat kesopanan, pasti kita dapati sebahagian daripada nyanyian mencarutnya melanggar batasan juga carutaan itu telah tersebar  kepada kanak-kanak yang masih dibawah umur bawa-bawa setiap masa dengan nyanyian-nyanyian mencarut antara konsginya lelaki dan perempuan.
Tidakkah ini membawa kerusakan kepada budi pekerti dan didikan jiwa kanak-kanak?


Dendam mendendam di jiwa mereka  yang kena sindiran  dalam nyanyian di tengah khalayak yang ramai itu disebabkan kemaluan harus akan bertindak menuntut bela di suatu  masa yang lain dengan kekersaan.
Pergaduhan akan  tersua-sua . Keamanan dan kententeraman kampung  susah hendak terjamin  sebagaimana biasa.


Kedaan itu seloknya dalam pemerhatian penghulu pegawai-pegawai kerajaan untuk menghidnarkan kejadian buruk.
Itulah patutb diinsafi  dan disedari  kepada mereka-mereka yang bertanggungjawab dalam membina masyarakat.


Nyanyian

Untuk pengetahuan sidang pembaca di sini saya turunkan sedikit daripada nyanyian yang dapat saya kutip semasa siasatan dalam perjalanan:


Kuras-kursa Nyanyaian Ramai

Hai Hong, ni cawong, empat layang puluh empatla puluh dotan dijangat .La.La.Liala, Laila Liala,Laiaa di satu penyakut kain.
Tidak layang hambo,ia hong,pi,cawang riwayat  [britahu] la bangat’
La,la liala,ah liala,ah liala,mudah hambo mencari lain.


Nyanyain karut menurut Suara Juara:

Burung jentayu, adik beradik ayam hutan,tak boleh lepa mata aku nak pergi ke jamban. Burung jentayu adik beradik ayam hutan,ia telan taji kuning sambil ia menyelam.


Burung jentayu adik beradik ayam hutam, ia curi ubi kayu berhambat tengah jalan.


Burung jentayu adik beradik ayam hutan, ia makan apas budu habis dua tiga tempayan.


Nyanyaian Sandiwara ini adalah untuk memburuk-burukkan lawannya:


Sedikit Contoh Nyanyian Mencarut

Stap motosikal nak pergi Bukit Abal,
Orang stap motosikal dia stap punggung kerbau.
Nyanyian mencarut seperti ini masih banyak kalau dikumpulkan.
Inilah pandangan saya untuk menungan bersama.


**********************************************************Artikel Tulisan ini oleh: MAZDA

Dipetik dari: HIBORAN,

Tanggal: 9.9.50

Penerbit: Abdullah Bin Ali

The Royal Press,

745 Noorth Briddge Road,

Singapore 7.

**********************************************************                          
SIAPA MAZDA?

Saya tidak pasti.

Apakah nama beliau yang sebenarnya?

Pernah Bekerja di Jabatan Penerangan Kota Bharu.

Saya pernah bertemu beliau beberapa kali dalam tahun 1960an, malah kami pernah minum-minum bersama di resturan.Kawan-kawannya memanggil beliau MAZDA. Tapi masa itu saya tidak tahu siapa dia.

Saya harap sesiapa yang mengenali beliau, khusunya keluarga dan sahabat-sahabat beliau yang membaca tulisan ini dapatlah memberi penjelasan tentang hal ini kepada kami.


Sekian terimakasih.



Kg.Parit, PT.Kota Bharu, Kelantan.
8 Syawal 1440
12 Jun 2019

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP