KENAPA ORANG TUA BERCAWAT KOTEL??

>> Friday, March 13, 2020



KENAPA ORANG TUA BERCAWAT KOTEL??

Pamper ialah cawat, iaitu pakaian dalaman yang biasanya digunakan oleh bayi dan kanak-kanak.

Tujuannya ialah melindungi kanak-kanak atau bayi daripada dikotori oleh najisnya sendiri, kerana bayi tidak mampu mengawal atau memberitahu bahawa dia ingin membuang najis besar atau kecil.

Justeru itu sebelum pamper  terdapat di pasaran negara ita, paras ibu bapa menggunakan kain khas yang digunting  mengukut kegemaran masing-masing untuk dijadkan kain cawat atau lampin bayi. Biasanya kain yang meresap air dan berwarna putih.

Dulu tidak ada cawat atau pamper untuk orang-orang tua yang uzur. Justeru itu mereka yang mengalami problem pebuang air besar atau kecil biasanya diletak atas tikat dan di lantai jarang untuk tujuan tersebut/

Pada masa dulu  umumnya seluruh rumah-rumah di di kampong desa dibina tinggi dari permukaan bumi, kerana itu mudah dipergnakan untuk berbagai-bagai tujuan seperti membina lantai jarang tersebut.

Pada masa itu cawat-cawat yang besar untuk kegunaan orang dewasa masih belum dicipta, sedang ynag kecil untuk bayipun baru tercipta.

Tapi bila cawat besar melimpah di pasasran, maka ramailah orang-orang yang memberinya untuk orang-orang dewasa khususnya yang uzur.

Namun hakikat yang sebenawrnya pengguna, an cawat-cawat ini walaupun berfaedah, baik utnuk kanak-knak ataupun dewasa, tapi pada pada sebanahgian besarnya tidak memberi keselesaan kepada penggunanya.

Ertinya kalau tidak terpakasa, mereka tidak beratan untuk menolak penggunaannya.

Yang paling tidak menyenangkan ialah peggunanya tidak merasa begitu selesa  di sekitar kemaluan kerana terasa hangat kalau agak panjang memakainya dalam sesuaut waktu.

Itulah barangkali rahsiaa sebenarnya bila bayi atau kanak-kanak dipakai atau hendak dipakaikan cawat mereka memberontak atau menangis untuk menolaknya.

Kasihan bayi kerana tidak pandai berbicara menyamapaikan protes mereka.

Pondok Rahmat,
13 Mac, 2020

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP