KIAMAT;BAGAIMANA KIAMAT BERLAKU

>> Thursday, December 5, 2019





KIAMAT,
BAGAIMANA KIAMAT BERLAKU?


 “Mereka menanyakan kepadamu tentang hari Kiamat, bilakah waktu berlakunya? Pengetahuan mengenai waktu kedatangan Kiamat ini hanya tersimpan di sisi Tuhanku sahaja. Tiada siapa yang dapat menjelaskannya kecuali Dia. Kedatangannya melahirkan akibat  yang amat berat di langit dan di bumi dan ia tidak datang kepada kamu melainkan  secara mendadak. Mereka bertanya kepadamu seolah=olah engkau benar-benar mengetahui kedatangan hari Kiamat itu. Katakanlah kepada mereka: Sesungguhnya pengetahuan tentang kedatangan Kiamat itu hanya tersimpan di sisi Allah sahaja, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.-”.al-A’raf [7]:187.

 





Kiamat.
Orang-orang yang yang memahami erti kiamat tentu tersentuh perasaan dan hatinya bila mendengar, menyebut atau membaca perkataan “Kiamat”.

Kerana hari Kiamat adalah hari terakhirnya dunia atau alam buana ini. Semuanya akan hancur lebur dan musnah. Segala yang hidup dan bernyawa akan mati semuanya. kerana telah mencapai tahap ketentuan masa yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Kemudian seluruh manusia yang berada dalam kubur mereka, baik lama atau baru akan dihidupkan kembali oleh Allah SWT.

Allah berfirman, maksudnya:

“Dan sungguh hari Kiamat itu pasti datang, tidak keraguan padanya,dan sungguh Allah akan membangkitkan semua orang dari kuburnya”.Al-Haj [22]:7.

Semua orang yang beriman kepada Allah, malah semua orang-orang yang waras, para ilmuan yakin dan percaya bahawa Kiamat pasti akan berlaku bila tiba saat dan waktunya yang telah ditetapkan oleh Allah tanpa boleh diogeh-ogeh lagi. 

Percayakan hari Kiamat adalah merupakan Rukun Iman yang ke lima, yang bermula dengan percayakan Allah, diikuti dengan percayakan Malaikat, percayakan kitab-kitab Allah, percayakan Nabi dan Rasul serta percayakan pada qada dan qadar.

Hari Kiamat itu mempunyai banyak nama, sebagaimana firman Allah SWT dalam kitab suci al Quran, antaranya:

Yaumal Hasrat, maksudnya Hari Penyesalan.

Yaumal Hisab, maksudnya Hari Perhitungan

Yaumal Waqia’ah, maksudnya Hari Kejatuhan.

Yaumal Zalzalah, maksudnya Hari Gegaran Bumi

Yaumal Ghasiyah, maksudnya Hari Pengsan

Yaumal Haqqah, maksudnya Hari Kebenaran

Yaumal Tamma, maksudnya Hari Bencana.

Yaual Rajifah, maksudnya Hari Gempa.

Yaumal Saakhah, maksudnya Hari Memekakkan telinga.

Yaumal Tanad, maksudnya Hari Panggil Memanggil/

Yaumal Talaq, maksudnya Hari Pertemuan

Yaumal Warid, maksudnya Hari Ancaman.

Yaumal Jaza, maksudnya Hari Pembalasan.

Yaumal Qari’ah, maksudnya Hari Yang Membingungkan.

Yauma Wazna, maksudnya hari Dipertimbangkan.

Yaumal Fasli, maksudnya Hari Keputusan.


Peristiwa Hari Kiamat


Pada hari Kiamat itu berbagai-bagai perkara yang menggemparkan akan berlaku menimpa alam jagat dan segala isi-isinya, khususnya umat manusia yang pernah menikmati kehdupan di muka bumi Allah yang fana ini.

Pada hari yang tidak dapat dielakkan itu seluruh manusia akan dihimpunkan beramai-ramai di suatu padang yang dinamakan di Yaumil Mahsyar atau di Padang Masyar, di mana huru hara yang maha besar dan dasyatnya akan meletus. Pada masa itu mansia tidak lagi saling kenal mengenal antara satu sama lain. 

Allah berfirman, maksudnya:

“Apabila sangkala ditiup, maka tidak ada lagi pertalian  keluarga di antara mereka pada hari itu [hari Kiamat], dan tidak pula mereka saling bertanya”. Al-Mu’minuun[23]: 101.

Nasib manusia pada hari itu adalah tergantung kepada iman dan amalan mereka semasa hidup di dunia dulu.

Di alam baru itulah Allah SWT melakukan pengadilan atau neraca timbangan  Segala amalan mereka semasa di dunia dulu akan dihitung dan dineracakan untuk diberikan nilai yang maha adil di sisi Allah. Andainya timbangan kebaikkannya lebih  berat daripada keburukan atau dosanya dia akan dimasukkan ke syurga, iatu sebaik-baik tempat tinggal, tapi kiranya amalan keburukannya lebih berat daripada amalan kebaikannya, maka dia akan dipersilakan ke neraka.

Di dalam Kitab Suci al-Quran dan dalam Hadith Nabi SAW banyak menceritakan tentang hari Kiamat dan melukiskannya dengan jelas segala peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang masa kemelut itu

Setiap orang Islam wajib percaya bahawa Kiamat pasti akan berlaku, dan menafikannya ialah manusia kafir yang tidak percaya bahawa mereka akan dihidupkan kembali selepas matinya setelah selesai menjalani hidup di dunia yang fana ini untuk dineracakan dan diadili dengan saksama oleh Allah Yang Maha Pencipta dan Yang Maha Bijaksana.

Mengingkari adanya hari Kiamat bererti durhaka kepada Allah dan mereka akan menrima hukuman yang keras dari Allah.

Allah berfirman, maksudnya:

“Bahkan mereka mendustkan hari Kiamat, dan Kami menyediakan neraka yang menyala-nyala bagi siapa yang mendustakan hari Kiamat”.al-Furqan [25]:11.

Antara peristiwa-peristiwa penting yang bakal berlaku di sekitar hari Kiamat ialah:

Bila hari  Kiamat tiba, Allah SWT akan memerintahkan Malaikat Israfil meniup tormpet atau sangkala sebanyak dua kali. Tiupan pertama sebagai tanda kehancuran seluruh alam buana dan  kematian seluruh manusia yang masih hidup ketika itu.

Dalam peristiwa itu langit menjadi pecah belah, menjadi bertongkol-togkol, dan berterbangan; dan sebahagian daripadanya berlenturan antara satu sama lain. Pada masa itu gunung-ganang menjadi hancur lebur.

Bintang-gemintang yang begitu banyak  bertaburan di langit itu berubah dari kedudukan asalnya dan guggur berselerekan. Bulan dan matahari tidak lagi beredar atas paksiny.a yang lumrah.

Kemudian lautan akan menyemburkan airnya naik, membanjiri dan menenggelami seluruh permukaan bumi ini, sehingga tidak ada daratan lagi, semuanya habis tenggelam menjadi sebuah lautan. Jika sesiapa berdiri di tentah-tengah lautan itu  sudah tentu dia tidak mengetahui lagi arah mata angin, arah mana utara, arah  mana selatan, arah mana tmur dan arah mana barat.

Ketika itu seluruh gunung berapi akan meledak memuntahkan api dan segala belerang dan segala isi perutnya yang memusnahkan itu.

Kemudian seluruh tanah perkuburan pun meledak, membongkar dan memuntahkan segala isi perutnya, termasuk tulang-temalang manusia yang dikebumikan di dalamnya.

Seterusnya, Malaikat Israfil akan meniupkan sangkala atau terompet  untuk kali keduanya. Tidaklah diketahui berapa lama masa yang diambil untuk tiupan sangkala pertama dengan yang kedua itu. Justeru itu hiduplah kembali semua makhluk yang telah mati itu sebagaimana rupa asal mereka  semasa hidup di dunia dulu, lalu mereka dihimpunkan di suatu tempat yang amat luas dipanggil Padang Mahsyar.

Di Padang Masyar itu segala perbuatan atau amalan mereka semasa di dunia dulu akan dihisab dan ditimbang di atas neraca keadilan untuk menentukan nasib mereka baik atau buruk, ke Syurga dan ke neraka. Untuk sampai ke Syurga manusia terpakasa melintasi satu titian Siraj yang di bawahnya terletak kawah neraka yang airnya panas dan mendidih.

Orang-orang mulia, beriman dan bertakwa akan berjaya melintasi titian itu dan membawa mereka ke  Syurga, tapi orang-orang yang keji, kafir dan munafik akan terjatuh ke dalam kawah neraka dan kekal menetap di situ untuk menerima pembalasan seksa kerana apa yang telah  mreka amalkan semasa hidup didunia dulu.

Syurga ialah tempat tinggal yang penuh dengan serba neka kesenangan dan kenikmatan yang tidak dapat digambarkan disediakan oleh Allah Yang Maha Pengasih kepada hamba-hamba Nya yang semasa hidup di dunia beriman dan bertakwa, dan beramal salih, baik Muslimin atau Muslimat kepada Allah SWT dan mematuhi segala perintah dan larangan Nya.

Sementara neraka adalah seburuk-buruk tempat tinggal yang tidak dapat digambarkan disediakan khusus oleh Allah Yang Maha Bijaksana kepada hamba-hamba Nya, jin dan manusia semasa hidup di dunia berdosa besar dan durhaka kepada Allah, kafir dan munafik yang suka melanggar segala perintah dan larangan Nya.

Sekianlah serba sedikit tentang Kiamat, d mana semua kita umat Islam beriman dengannya, semoga kita semua selamat di dunia dan bahagia di Akhirat, masuk Syurga dan dijauhi neraka.


Kg.Kubang Siput, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan darulnaim.
Khamis:
5 Disember 2019
/8 Rabiulakhir 1441

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP