GENIUS TAPI TIDAK BIJAKSANA

>> Thursday, May 21, 2020



BIKASANA TAPI TIDAK BIJAK

SEPANJANG WAKTU..........

 

GENIUS mengikut perkamusan adalah seorang yang mempunyai bakat yang luar biasa dalam sesuatu perkara, seperti matematik, sains dan sebagainya. 

 



                                  Kulit Buku Albert Einstein


Tidak banyak hamba Allah yang dikelaskan sebagai genius atau bijaksana dalam dunia ini dari sejak dulu hingga sekarang. Ia boleh dibilang dengan jari.

 

Dari segi perbandingannya mungkin dalam jutaan orang penduduk dunia hanya terdapat seorang sahaja yang bijaksana sejak semula jadi kurniaan Allah atau genius.

 

Antara yang tidak ramai golongan yang genius itu salah seorang daripadanya ialah seorang  hamba Allah yang dikenali dengan nama Albert Einstein. Beliau adalah seorang ahli sains yang terunggul di dunia.

 

Beliau berbangsa German, tersohor kerana Theory Relativitynya, sebuah tiori yang terkemuka di bidang sains, iaitu mengenai ruang dan masa.


Di sampng itu ada lagi tiori-tiori sains yang lain yang ditunjulkan oleh beliau.

 

Albert Einstein telah menulis sebuah buku khusus mengenai tiorinya itu berjodol  RELAVITI pada tahun 1916.

 

Menurut beliau kelajuan perjalanan cahaya ialah 186,000 batu sedetik atau satu second. 

 

Beliau adalah bekas Mahasiswa University  Zurich, [1905], Switerzland. Sebelum itu beliau adalah bekas pelajar kolej Federal Polytechnic School di Zurich.

 

Seperti  bakal-bakal pelajar lain juga beliau terpaksa menempuh peperiksaan khusus untuk kemasukan pelajar ke kolej.

 

Tapi pada peperiksaan kemasukan pelajar  yang pertama beliau telah kecewa dan terpakasa menempuh peperiksaan kali kedua baru berjaya memasuki kolej tersebut.

 

Ini dikatakan bijaksana tidaklah bijak sepanjang waktu, atau genius tidaklah genius sepanjang masa. Adalah sukar untuk mempercayai seorang yang genius boleh gagal menempuh peperiksaan tersebut?


Kalau Albert Einstein masih hidup, dia sekarang [2020] seorang tua bangka, berusia 141 tahun, kerana beliau dilahirkan pada 14 April 1879, dan telah meninggal 65 tahun yang lalu, iaitu pada 18 April 1955.

 

Beliau lahir di suatu tempat dikenali dengan nama Ulm di German dan meninggal di sebuah hospital yang termasyur di Amerika, iaitu Medical Princeton Medical Center, New Jersey.

 

Sebagai mengenang jasa-jasanya yang cemerlang itu beliau telah dianugerahkan Novel Prize in Physcic, pada tahun 1921.

 

Sekian, secebis catatan mengenai tokoh Albert Einstein.

 

Pondok Rahmat

21 Mei 2020/

28 Ramadhan 1441


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP